torsdag 2 april 2009

Snyggare uppläggning i virkning

När jag virkar vantar tycker jag det är trevligt att få snygg kant nertill. Såhär gör jag:

1. Virka en luftmaskkedja
2. Virka ihop med en sm i första m
3. Vänd på kedjan så att du får undersidan uppåt. Virka fm i de undre maskorna.


4. När du har kommit varvet runt vrider du tillbaka och virkar i de fasta maskorna du just gjort. I mitt fall i bakre maskbågen.

Om man har tur blir det ett par vantar efter en stund. Mina virkades i Drops Karisma med virknål 4. Det rosa garnet var ett restgarn, ca 15 cm blev det över. lite nervöst på slutet...

Nu tillbaka till alla borden och måsten. Hej svej!

5 kommentarer:

teresa sa...

Så enkla OCH vackra.

Anna sa...

Ja enklast är oftast vackrast...

Åsa i Skuttunge sa...

Tack för tipset!

med nål och tråd sa...

Smart! Jag har lagt en länk till din beskrivning på Monsterarkivet.blogspot.com, hojta om du vill att jag ska ta bort den.

Glad påsk!

Kajsa Nilsson sa...

vilken underbar blogg du har, hittade den av en slump då jag letade efter hur man avslutar en virkning. Jag har aldrig virkat förut, men har på grund av pengabrist bestämt mig för att virka mobilstrumpor till mina nära och kära i julklapp. Efter mitt febrila letande undrar jag om du kan svara på hur man gör, jag fattar verkligen inte hur man avslutar virkningen. Hur man startar den har jag listat ut och har fem färdiga små strumpor framför mig, men hur sjutton gör man nu? Vore väldigt tacksam för svar. Du verkar ju vara expert på området! Kram Kajsa