söndag 24 januari 2010

Mossy jacket

I julas fick jag helt oväntat ett stort paket av min snälla faster Kerstin. Det var en härva med 300 g härlig mjuk ull, i en ganska tjock kvalitet.

På Ravelry hittade jag mönstret till Mossy jacket och trots att inte stickfastheten stämde något vidare så bestämde jag mig för att ge den ett försök (någon som känner igen sig?)

Den lilla babyjackan är stickad uppifrån och ner och ska ha en asymmetrisk design. Någonstans på vägen blev det fel, för min kofta är bara just så asymmetrisk att det mest ser ut som att jag har misslyckats med en vanlig kofta.


Det kändes också som att framstyckena blev alltför korta för att gå omlott. Till slut sydde jag igen de två knapphål jag hade gjort och virkade en liten ögla till en rund knapp istället. Det blev en ganska trevlig nödlösning.


Allt som allt är jag ändå nöjd. Till de fina mosstickade jag kanterna använde jag ett loppisgarn som legat i korgen alltför länge. Det är härligt att få användning för det man redan har! Jag är också nöjd med att jag för första gången lyckades plocka upp maskor till framkant på ett ganska snyggt sätt.
Nu behöver jag inte vara rädd för det längre!

Det är inte ofta jag stickar på såhär grova stickor, och av någon anledning är det svårare för att sticka jämn slätstickning än om jag pillrar på stickor 3. Någon som känner igen sig?

Mönster: Mossy Jacket
Stickor: Knit pro 5,5 och 5.
Garnåtgång: Drygt 100 g av grundfärgen och lite restgarn till kanterna.

5 kommentarer:

Emilia sa...

Så fin - absolut trevlig nödlösning :)

Compact Garden sa...

Fin fin kofta..jag önskar att jag satte ett par stickor i händerna igen, det var länge sen men jag är ju inte så duktig som du..

Ha en skön kväll Kram Anne

VirkStina sa...

super snygg kofta. Du har en award hos mig!

Marias stickning och läsning sa...

Jättefin kofta. Känner igen det där med att det är lättast att sticka jämnt på tunna stickor. Men tycker inte din kofta alls ser ut att vara ojämnt stickad

teresa sa...

Vilken gullig liten kofta. Och jag säger som du; det är härligt när det man har hemma kommer till användning.