fredag 5 augusti 2011

Dubbel premiär

Tjoho! Äntligen har jag lagt vantarna på det eftertraktade omlottbodymönstret från Ottobre 6/2007. Det är snälla Petra som lånat mig tidningen och igår kunde jag inte hålla mig. Testkörning nödvändig.

När man vet att det finns så mycket information att tillgå på internet tycker jag att det är svårt att bara testa ett mönster rakt av. Jag vill gärna surfa runt lite först och se vad andra har gjort för förändringar och förbättringar. Bra är ju också att jag har ett eget lager med småkläder att jämföra med när det gäller storlek.

Alltså blev det några ändringar: Jag skippade sömnsmån i ärm och sidosömmar. Benhålen höjdes med en centimeter och framstycket kortades ungefär lika mycket. Och så breddade jag bakstycket lite över skinkorna.

Summa summarum: Min korrigerade Ottobre 56:a motsvarar en body i storlek 62 från Lindex. Det kan vara bra att veta.




Nästa gång sätter jag nog namnlappen lite högre upp. Men det är inget jag orkar sprätta för :)

Landskapstyget var också premiär för mig, och jag är så förtjust! Fräscht med vit kantning, och tyget lugnade ner sig lite när det blev ett färdigt plagg. På bilderna ser det lite dassigt ut, men det måste varit ljuset som spelat mig ett spratt, för färgerna är fina och klara!

Här hemma väntar förändringar. På måndag börjar jag jobba som förskollärare. Nervöst och spännande. Magnus och Elsa ska vara hemma, och varannan fredag får de dras med mig också, för då är jag ledig. På måndag åker Elsa med mormor och morfar till kusten några dagar, och det känns både skönt och nervöst. Det jag vet är att jag behöver ett andningshål. Få gå på toa själv liksom. Ni vet vad jag menar. Det blir nog bra, och pysseltid, det ska jag finna trots vår nya vardag. Sådeså. 

4 kommentarer:

hönapöna sa...

vad roligt att sy något man har varit sugen på, och att bli nöjd! Den ser jättefin ut, snyggt med det vita till!

Fröken Pimpinett sa...

Fin body, som alltid när du syr. Spännande med de stundande förändringarna! Hos oss blir det annorlunda också. På måndag börjar min lilla T på dagis. Hon kommer vara den äldsta som skolas in, men jag tycker att hon är pluttig ännu... Som tur var får hennes mindre blödiga pappa ta större delen av inskolningen.

Sara Selero sa...

Lycka till med allt!!

Slow-Eva sa...

Här väntar också inskolning. Känns konstigt. Och stora förändndringar med att ingen är hemma och sköter markarbetet. Men det ska gå, eller hur? :) Jag kommer ihåg den där känslan av att få gå på toa själv och dricka en kopp kaffe ifred. Härligt! Och hon är ju hemma med pappa!