torsdag 3 april 2014

Shelly-Rose

Den här mysiga randiga bomullstrikån köpte jag från Andersson och Hjalmarsson på syfestivalen i höstas med planen att det skulle bli en top till mig. Först igår blev det av och garderoben har utökats med ännu ett annas alster.


Mönstret är Shelly från Farbenmix utan krage, och så har jag tagit ärmen från Rose top från boken Sy! Jag ville ha ett lite smalare framstycke än i ursprungsmönstret så jag lade mönsterdelen 1 cm utanför vikningen i tyget. Jag gillar verkligen rynket i urringningen och den lite lösa passformen. Tänker att det passar bra till ett plagg i bomullstrikå som kommer töja sig vid användning. Mudden nertill gör att tröjan sitter skönt och inte åker upp när man rör sig (usch vad jag avskyr såna trikåtröjor!) Nästa Shelly-Rose blir nog lite mindre urringad men annars tycker jag att det här är en toppenmodell. Hurra för att sy sina egna kläder!

Inga kommentarer: