lördag 26 maj 2012

Riktigt somrigt!

Jag lever och jag syr, iallafall litegrann! Speciellt i helgen eftersom Elsa och Magnus är och hälsar på svärföräldrarna. Helt ofattbart lyxigt att få rå om huset helt för sig själv. Sen att första ensamma natten i huset, nånsin, kryddades av lite åska, det är en annan femma :)


Fint väder i all ära, men jag tycker faktiskt om att krypa ner i vår svala källare och sy lite. Trotsa vädret liksom. 


Den här sommarklänningen blev sydd förra helgen, men färdigställdes ikväll, efter att ha måttat så att resårerna blev lagom långa.


Mönster: 
Minikreas blus/klänningsmönster, storlek 98 (3 år). 
Svårt att veta hur man ska tänka med storlekar, Elsa har precis börjat med 98 på andra kläder, men här kanske 92 hade varit bättre? Jag har iallafall kortat klänningen säkert 6 cm jämfört med mönstrets längd. Tänker mig att det här plagget funkar nästa år också, men som tunika.


Material:
En stuv ifrån Ohlssons, tunn och skön bomull. Vad skönt det är att sy i vävt tyg som omväxling! Man vet liksom var man har det :)

Känner spontant att det kommer vara svårt för mig (och mannen) att se vad som är fram och bak på den här klänningen. Kanske skulle man göra fickor eller någon spetstjofräs på framsidan. Har ni några förslag?

5 kommentarer:

Fjällsnipans Alster sa...

Men herre gud vilken söt klänning.
Du har inte lust att dela med dig av mönstret. Skulle gärna sy en liten liten en åt min lillfisa..

Njut av ensamheten....

Kram Sofia

LADY JEN sa...

Så söt! Jag tycker den är fin i sin enkelhet, så jag hade inte gjort något mer på den...

Jonna sa...

En namnlapp i nacken så är det löst:)

Sofia / rufi design sa...

Ibland är det verkligen ljuvligt att vara lite ensam, även om det samtidigt är underbart när familjen kommer hem igen.
Jag brukar sy mina stickningar runt farfarsknäppningarna med vanliga maskinen. Kan inte komma på att jag gör något särskilt, men om jag kommer på något knep får jag återkomma :-) Däremot syr jag allt mer sällan ett förstärkningskryss. Tycker det är svårast att få snyggt. Ibland har jag sytt i samma färg på själva knäppningen så det synts lite mindre, men de senaste gångerna har jag bara sytt en förstärkningssöm där tröjtyget och knappslån möts. Själv tycker dina farfarsknäppningar ser väldigt fina ut!

Fröken Pimpinett sa...

Jättesöt klänning! Perfekt för varma sommardagar.

Att få vara hemma själv, är det lyxigaste som finns tycker jag. Njut av egentiden!