torsdag 26 december 2013

Elsas julklänning


God jul!

Hoppas att ni har haft det fint, ätit god mat, träffat nära och kära och fått möjlighet att ta det lite lugnt. 

Själv tycker jag att det sistnämnda är svårt när man har två småbarn, men vi har gjort så gott vi har kunnat med god hjälp från mina föräldrar som har stått för både god mat och hjälp med barnen. Vi har haft några dagar tillsammans med mina syskon och syskonbarn. Härligt och intensivt! På kvällarna har jag och mannen varit hemma i vårt hus och ätit julgodis medans vi legat i soffan och tittat på första säsongen av Bron. Så skönt!

Dan före dan före dan så sydde jag helt spontant en julklänning till Elsa. Hon hade en sen förra året som var lite trång, och jag hade en känsla av att hon inte skulle vilja ta på den (inte ens med mutor). Därför satsade jag på att sy en bekväm men samtidigt fin julklänning!




Bilderna visar ju inte så mycket av själva klänningen, men det är modellen Circus Horse från Ottobre 4/2013. En klänning med raglanärmar och volang längst ner. Jag hade läst i bloggvärlden att klänningen var så vansinnigt stor i storlekarna, men jag mätte mot lite andra mönster och tyckte att storleken verkade helt rimlig. Jag skar aningens mindre sömnsmån i raglansömmarna och i sidsömmarna och så lade jag till lite i halsen för att den inte skulle bli för stor. Volangen blev nog lite kortare pga av tygbrist, och med de små modifieringarna satt klänningen i storlek 110 fint på Elsa.

Tyget räckte inte till ärmar med puff, så jag sydde på muddar av velour istället, det blev riktigt lyckat! I ena raglansömmen sydde jag fast en söt rosett från 3-exter. I sin första julklapp fick Elsa ett diadem, eller diamdem som hon säger, det eeeenda som hon önskade sig i julklapp. Hon konstaterade snabbt att det passade till klänningen och jag kan bara hålla med - visst är hon söt?