lördag 9 augusti 2014

Till Elsa

I höstas och vintras använde Elsa nästan uteslutande tights och klänning. Jag sydde några tröjor, tunikor i storlek 104 och de är väldigt sparsamt använda om man säger så... Hur eller hur, det kan ju ändå vara bra att ha något långärmat plagg som funkar till jeans, för tights i alla ära, men så värst lekvänliga är de ju inte när det börjar bli lite fuktigt och kallt frampå hösten.


För att kompromissa lite så sydde jag en tunika som är tänkt att kunna funka både till jeans och till tights. Jag har utgått från mönstret till tunikan Dreamland från Ottobre 4/2011. Jag förlängde ärmarna rejält och kroppen litegrann. Halsringningen är rynkad med framilonband, men nja, vi blir inte riktigt kompisar. Framför allt är det så rackarns svårt att kanta ovanpå, kantbandet blir liksom lite knöligt och stygnen blir inte så fina som de brukar. Antagligen stör det mest mig, men men... Som tur är så är det ju bara Elsa som ska ha den! Eller inte ha den. Det återstår att se... 

Tightsen är sydda i jeanstrikå som jag har köpt på Gökstäer. Jag tycker jeanstrikå är så snyggt men hittills har jag inte hittat nån som är av bra kvalité. Hoppas förstås på den här! Jag köpte det sista på rullen och fick en hel del extra, och så kostar ju den enfärgade trikån bara 69 kr/m på Göksäter, så det blev en bra deal. Håll nu tummarna för att de här kläderna blir använda frampå höstkanten!

2 kommentarer:

Malin sa...

Snyggve och vilket fint tyg tunikan är sydd i varifrån är det?

annas alster sa...

Tack Malin! Tyget är från lillestoff, jag köpte det direkt från Tyskland i våras.