söndag 27 februari 2011

Faiblesse för brunt

På fredag kväll vill jag sy, sa jag till Magnus i veckan. För trots sportlov och massor av tid har det inte blivit mycket tid i syhörnan.

Elsa har ett par byxor i brun molnvelour sen tidigare, men av två anledningar kunde det vara bra med nya.

1. De gamla började bli lite korta i benen.
2. De gamla råkade i hamna i en dum tvättmaskin där någon dum människa (läs jag) hade lagt ett rött plagg bland massa annat som inte var rött. Bruna byxor med ljusrosa moln är inget för Elsa. Tror jag hon tycker.

Så nya byxor skulle det bli, men nåt mer vore väl roligt att sy?



Jag rotade lite i tygskåpet (vars innehåll har typ tiodubblats sen det köptes) och hittade den fina biten E-slöjdstyg som jag fick med mig hem från höstens Syfestival. Eftersom jag bara hade 60 cm (stuv) så fick det bli en raglan i storlek 80. Lätt och snabbt tänkte jag. Jovisst. Jag fick ut min tröja på millimetern, men sömnsmånerna rök. Aja, det funkar nog ändå tänkte jag. Sen när framstycke/ärm skulle sys ihop så diffade de på typ en cm. Vet fortfarande inte varför, men det blev heltokigt. Hur som haver, efter lite sprättande och trixande så blev tröjan klar till slut, och jag blev riktigt nöjd.


T 

Tyget är så fint tycker jag, ränderna är liksom uppbyggda av små små streck. Och vilken färg, svår att beskriva och svår att fota, men väldigt mycket Anna. Och Elsa (än så länge bestämmer jag vad hon gillar, hehe).

Vet inte vad som har hänt, men på senare har det blivit mycket brunt när jag har sytt. Vad passar till rött? Brunt? Vad passar till gult? Brunt. Vad passar till blå-grön Anna-färg? Brunt! Om jag hade haft en coverpro hade jag stickat ner raglansömmarna med en sån där avig täcksöm i brunt, och gjort likadant i fållen. Nu fick jag nöja mig med en brun vanlig tvillingsöm, och det gick också bra.


Det var min helgsömnad. Har ni sytt något i helgen?

6 kommentarer:

Liten Lucky sa...

oh vad fint!! Jag älskar ocksa brunt!

sara sa...

du är så flink anna. Jag blir impad! sara

Karin sa...

Jättefina kläder. Extra roligt när man får till det trots liten bit tyg! I helgen har jag sytt haklappar och bodysar.

VirkStina sa...

brunt äger :-)

Jonna sa...

Brunt passar faktiskt till typ allt. Även till rosa (Ingrid äger mer rosa kläder än hennes mamma skulle önska) Detta påminner mig om att jag måste köpa mer brun mudd.

Slow-Eva sa...

Brunt är ju så bra till allts :)

Jag har inte sytt något men väl kommit fram till vilka tyger som ska få ingå i mitt lapptäckte och ritat ett "mönster" till lapptäcket. Vi har mest bara varit sjuka :(