söndag 12 februari 2012

Karamell

Igår hade vi en underbar sydag hemma hos fina Emelie. Vilken lyx det är att bara få träffa andra synördar, sy sy sy, fika och prata hela dagen! Min syprojekt gick bra, vi fick god mat och dessutom kladdkaka - en toppendag helt enkelt!


Den prickiga toppen har jag sytt själv, men eftersom jag vägrar posa så har jag inte bloggat om den. Ni får se den såhär istället.

Jag hade några syprojekt med mig, några "måsten", men när de vara avklarade så började jag nöjessy. Först blev det en tröja till Elsa:

Grunden är från Ottobres Creative Workshop 301. Jag förlängde tröjan några centimeter och ställde ut ärmarna en aning. Meningen var att försöka rynka med kantbandsapparaten, men det blev inte så rynkigt. Bättre lycka nästa gång. 




För att göra fusksprundet vändsydde jag en liten "tarm" av interlock, förstärkte den med vliselin och sydde på med Emelies gamla Huskvarna (min fick stanna hemma för det finns faktiskt en gräns för hur många maskiner man kan ta med sig på en sydag...)

Nu när tröjan är provad så vet jag att det hade varit bättre med lite högre diff i halsringningen, tröjan ställde ut sig lite där. Men i övrigt är jag nöjd, och Elsa vänjer sig nog såsmåningom. Nya kläder brukar mottas med ett vansinnesvrål, men efter en dags användning är de nya favoriter och efterfrågas varje dag... :)

Tyget är underbart skön jersey från Stoff och Stil, samt interlock från Jny. Rosa knappar blev pricken över i, och Elsa förvandlades till en riktig liten karamell. Mums!

7 kommentarer:

Le Petit sa...

Åh så kul med sydag! Det är verkligen underbart att få tillbringa en hel dag med andra sytokiga och vara kreativa tillsammans. Vilken fin tröja! Måste också testa en sådan fuskknäppning någon gång. Tror jag har det på ett ottobremönster på en klänning.
Jag fick inte heller till så mycket rynk med coverpron även om jag höjt diffen så du får gärna tipsa om du lyckas.

Miiaoo sa...

Å så roligt med syträff!! Å tröjan är jättefin!

Alice sa...

Sy-träffar är ju så roligt! Vi är ju några stycken från västkusten som träffas ganska ofta nu (3 träffar på 4 månader varav en med övernattning har vi hunnit med). Och vad produktiv du hinner vara. Min tid går mest åt till att tjöta och amma (eftersom lillan varit med). Tröjan var verkligen underbar och jag hade gärna sett närmare på den prickiga med :)

Pernilla sa...

Åh så roligt önska att jag viste om det fanns fler syälskare runt om kring mig så jag också fick gå på syträff. Jätte fin tröja!

Sofia / rufi design sa...

Åh vad härligt med syträff! Klart du måste visa upp den prickiga tröjan, den kan väl hägna på en galge om du inte vill visa upp den själv? Gillar verkligen knappslån på den rosaröda tröjan, smart och snyggt!

Alice sa...

SV: Jag låter både nålarna gå på det dubbla tyglagret nära kanten. Ofta overlockar jag extra brett så att alla nålarna får plats på sömmen vilket gör det så jämnt som möjligt.

Fröken Pimpinett sa...

Det är så roligt att få sy tillsammans! Tröjan ser jättefin ut. Min lilla T är likadan med nya kläder - först tokvägrar hon, men efter någon timme eller två blir de genast till favoriter.