fredag 29 oktober 2010

Min första babyklänning

I helgen fick Elsa en klänning av snälla farmor och farfar. Fin modell tänkte jag, undrans om man ska våga sig på att försöka rita av den? Här har ni resultatet, med flera moment som var nya för mig.


Till exempel att rynka och att klura ut hur man halvfodrar en klänning. Låtar kanske inte så svårt men för novisen...

Klänningen är sydd i manchester och bomullsväv från Stoff och Stil. Jag tycker speciellt om att jag sydde på bomullsväv nertill istället för att bara fålla upp (hm, kan inte syspråket än känner jag). Såna små detaljer kan göra en klänning tycker jag, även om de inte syns när klänningen väl är på.


Det som återstår är knappar. Vet inte om jag vågar mig på knapphål, men vanliga tryckknappar kanske kan få duga?


På söndag hoppas jag på att få tillbaka "min" overlock. Vi har varit från varandra i en vecka och trikåtygerna i skåpet skriker efter att få bli använda :)

4 kommentarer:

PetraO sa...

Den är fantatsiskt söt - man kan inte tro att det är den första!

Jonna sa...

Och jag blev inspirerad när jag sydde en julklänning till några kompisars barn och gjorde likadant med en fodrad fåll nertill:)

Emmas dagar sa...

Jättesöt klänning!
Visst duger tryckknappar och så kan du ju sy på riktiga knappar utanpå så det ser "riktigt" ut!

Katrin sa...

Åh vilken söt klänning! Håller med om att det ibland är de nästan osynliga detaljerna som gör hela plagget!

Angående bodymönstret i mitt inlägg så är det Ottobre 3/2010 med förlängd ärm.