onsdag 28 mars 2012

Bryllingklänning

Nu är vi igång i vardagslunken igen, fast med lite mer energi än innan vi åkte till fjällen. Härligt för mig som har varit sjuk i några omgångar och trött ganska länge! Jag har till exempel påbörjat ett möss- och dregglisrace eftersom det behövs påfyllning på Fröjd. Några nya beställningar har droppat in, och så vill jag sy nåt till min egen lilla gumma. Det finns med andra ord en del att göra!


Innan vi åkte sydde jag den här klänningen som var en beställning till Elsas brylling. En klänning i det här tyget önskades, så jag tog mig friheten att välja modell.


Somrig klänning i storlek 110

Klänningen är sydd utifrån ett mönster i Ottobre 1/2012, och den blev jättefin tycker jag! Elsa kommer att få minst en i samma modell!


Jag skippade fuskomlotten och förlängde framstyckets flärpar så att de nådde axelsömmen. Ja, som en vanlig hederlig omlottringning helt enkelt! 


Att rynka med silikonresår fick jag verkligen inte till. Så det blev att göra på det traditionella sättet och det gick förvånansvärt bra. Vet inte varför jag har fått för mig att det är svårt?


Nog om klänningen. Till sommaren skulle jag vilja sy kortärmade tröjor till Elsa, med en aningens puff i ärmen! Är det någon som har ett tips på ett bra mönster, eller på hur man gör om en vanlig ärm till puffärm?

7 kommentarer:

Smilla sa...

Så underbart söt klänning, rynket är pricken över i:et!!

Jonna sa...

Vill du ha ärmpuff uppe vid axeln? Eller puff vid kantbandet på ärmen?

Jonna sa...

Puff vid axeln är easy-peacy. Bara bredda ärmen så mycket som du vill att den ska puffa och sen rynkar du den mitt uppepå med en rynktråd och syr som vanligt:) Jag är rätt säker på att det finns mönster på pufftröja i nån av Ottobre som jag har lånat av Malla. Har sytt body med sån ärm några gånger men inga tröjor än.

Pernilla sa...

Jätte fin, jag har sytt puff kortärmad till storasyster mönster från ottobre kolla här http://lillanstrolltyg.blogspot.se/2011/05/klanning-och-kortarmat.html tyckte det var riktigt bra

Elin-Märta sa...

Jättefin klänning! Snyggare än "originalet" i Ottobre!

Le Petit sa...

Snygg klänning! Jag har också sett olika mönster i ottobre med puff uppe på ärmen/axeln. Annars är det bara att ta en ärm och bredda ärmkullen skulle jag tro.

Pysselpralinen sa...

Jättefin, som allt du gör! :) Er semester lät ju härlig, med skidåkning! Fast nu är jag ändå helnöjd över att termometern knatar över 14 grader titt som tätt. Lite vår känns helt okej.

Du som har använt overlookmaskiner ett tag. Vilken modell rekommenderar du? Jag börjar fundera lite på att göra en investering...:)