måndag 14 maj 2012

Farfarspremiär

Blogginlägg på måndag morgon, det hör inte till vanligheterna! Jag blev så nöjd igårkväll när jag insåg att jag kunde byta en timmes morgonplanering mot utvecklingssamtalet på eftermiddagen. Elsa är tv-placerad, och har smitit hit.

I helgen har jag nämligen testat något nytt som jag var så sugen på att visa. Äntligen tog jag mig tid att testa farfarsknäppning!

Jag använde mig av Pyssellyckas beskrivning och har hyfsat nöjd med resultatet. Det beror alltså på mig inte på beskrivningen!

Tröjan blev snygg...

...men sprundet blev inte mer än ok. Jag tröstar mig med att det inte syns på håll.



Jag har redan gjort försök nr 2, pch det gick lite bättre. Det jag fann svårt var att sy stickningen runt om. Det kändes som att min maskin drog tyget och sömmen "försvann" liksom ner i tyget. Har ni några tips?


Mönster:
Ottobre creative workshop 301, storlek 98.


Material:
Superskön randig jersey från SoS, röd muddväv (till sprundet) från SoS och röd interlock till kantning från Liandlo.


Sämsta:
Att sprundet inte blev perfekt. Men skam den som ger sig!


Bästa:
Att jag vågade och orkade göra nåt nytt. Och att det blev så snyggt med avig tvillingsöm längst ner. Helt klart en favorit!

4 kommentarer:

Le Petit sa...

Jag tycker den blev jättefin! jag gillar ju randigt också. Har själv aldrig sytt farfarsknäppning men du kanske kan testa att lätta på pressarfotstrycket för att förhindra det du beskrev.

Anonym sa...

Jättefin tröja tycker jag. Har du testat att lägga rivbart mellanlägg eller papper under tyget när du syr i trikå på vanlig maskin? Det gjorde jag alltid innan jag skaffade CP. I vissa fall lade jag både under och över.

Fiffiga Systrar sa...

Riktigt riktigt fin tröja. Vi önskar en fin måndag! / emelie och elin

Pernilla sa...

Jätte fin tröja, jag tycker det är lättare att sy stickningen på själva knappslån alldeles i kanten mot tröja tycker det är lättare att få det snyggt då!