onsdag 29 juli 2015

Shelly-Rose - återkomsten!

Jag har ett nytt favoritmönster! En lätt modifierad variant av toppen Shelly från Farbenmix. 

Jag har ju tidigare sytt en långärmad variant, som tyvärr inte har blivit så använd. Anledningen är helt enkelt att stora bylsiga kragar inte passar så bra när man jobbar som fiollärare. 

Just den kortärmade varianten har jag sytt förut, men den blev lite för urringad i den lite sladdriga bomullstrikån från Andersson och Hjalmarsson.

Men nu så. Alla problem är åtgärdade! Jag har kortat mönstret 5 cm i nederkant, minskat vidden på framstycket något och höjt urringningen ca 1 cm. Ärmen har jag tagit från mönstret Rose top (från sy! av Jenny Hellström).



Jag gillar verkligen rynket vid bysten och att det är lite extra tyg över magen.

Tyget till den övre toppen är från Ohlssons tyger. Jag köpte det i tron om att det var vitt, rött och marinblått, men väl hemma var det marinblå snarare svart... jaja, det blev ganska bra ändå, eller vad säger ni? Jag ahde en tanke om att kanta toppen med ränderna åt andra hållet, men jag var inte så smart när jag klippte ut mönsterdelarna, så någon sådan lång remsa fanns inte. Vitt blev sommarfräscht och helt ok som plan B.

Den andra toppen är sydd av ett tyg från Stoff och Stil. Det känns verkligen som att kvaliteten på deras tyger har blivit så mycket bättre de senaste åren! Det här tyget är lite lite tjockare än "vanlig" trikå, och känns jätteskönt.

Föregångaren till dessa t-shirtar är en som är sydd i mörkblått tyg med små små vita prickar. Den har blivit flitigt använd i sommar, om den har varit ren så har jag valt den - varje gång. Ett gott betyg!

1 kommentar:

Annikwa sa...

Snygga! Håller med, kul med rynk i halsen, och det är ju så bekvämt med lite extra tyg över magen!