söndag 5 oktober 2014

China girl

Elsa verkar har växt en hel del under sommaren för helt plötsligt har alla klänningar krupit en bra bit upp på låret! Konstigt nog har jag tappat lite inspiration till att sy till henne. Jag har tröttnat på många mönstrade tyger och känner mig hänvisad till att endast sy klänningar och tajts för det är det enda hon vill använda...

En sån tur då att andra kan ge inspiration. Den här gången var det Veroniqa som driver bloggen Honeystuff som sytt en  så fin klänning i sweatshirttyg. Efter en snabb kik i tygskåpet bestämde jag mig för att jag ville sy en liknande klänning i velour.

Mönster:
China girl från Ottobre 4/2014, storlek 116.

Ändringar:
  • Skippade sömnsmånen i ärm-sidsömmen.
  • Kantbandade halsringningen istället för att mudda
  • Ritade djupare fickpåsar samt breddade dem eftersom mönstret inte stämde.
  • Lade mönsterdelen för kjolen 2 cm utanför den vikta kanten, på så sätt blev kjolen total 4 cm smalare än originalet. 
  • Rynkade kjoldelen med rynktrådar istället för att sy veck
  • Kantbandade klänningens nederkant med diffen på 2,5 på min Cover istället för att krångla med framilonband som jag inte är kompis med.
  • Förlängde kjoldelen 2 cm samt rundade den i nederkant.



Material:
Mudd och velour kommer från Stoff och Stil och det randiga i fickorna är muddväv från Nosh. 

Resultatet blev en riktigt mysig klänning som kommer passa till de flesta färgglada tajtsen i garderoben. Hoppas nu bara att den passar bra! Modellen kommer hem i eftermiddag så jag får hoppas att hon vill prova. Om inte annat så kan man ju lägga något gott i fickorna, en mandel eller så. Ett beprövat gammalt knep :)

6 kommentarer:

Pernilla sa...

Super fin! Känner mig lite less på alla färger låter kanske knäppt men dras mycket till svart vitt och naturfärger för tillfället!

Katharina sa...

Åh! Tack för att du skickar inspirationen vidare. Det får nog blir en sån här till dottern här också.

Le Petit sa...

Vad fin! Jag börjar också känna lite så med färger och mönster till min stora tjej. China girl har jag också på min "att göra-lista". Vad mycket rynk du fick till genom diffen, för mig blir det inte så mycket även om jag har diffen på högsta. Vad har du trådspänningen på under tiden?

Carina, lurvendesign sa...

Jätte fin, både modell och färgval.

Anonym sa...

Jättefin! Både färg och modell. Jag undrar också hur du kunde få så mycket rynk enbart genom att höja diffen. Så bra blir det inte för mig.

annas alster sa...

Hej och tack för fina kommentarer, det gör mig verkligen jätteglad när ni tar er tid att skriva en rad eller två! Jo, jag höjde diffen till max, och först försökte jag hålla emot lite i själva muddremsan också, men eftersom jag petar med pincetten hela tiden så hade jag en hand för lite. Så istället försökte jag mata in själva tyget i kantbandaren samtidigt som jag sydde. Då blev det så rynkigt som jag ville ha det :)