onsdag 8 oktober 2014

Fyller på

Just nu pågår nyttosömnad. Barnens garderober behöver fyllas på innan maskinerna och alla tyger åker ner i flyttkartonger på obestämbar framtid. Anar att varje ledig stund i nya huset kommer tillbringas med att packa upp kartonger eller måla och fixa och dona och inhandla osv osv osv... 

Erik behövde iallafall nya pyjamasar, den här är den andra jag har sytt av samma modell. Mönstret är en riktig favorit från Ottobre 1/2011, men med lite egna ändringar. Just den här pyjamasen är i storlek 92, fast jag har förlängt grenen, ärmar och ben för att få den motsvara storlek 98. Bredden behöver man nämligen inte ändra på när det gäller vår smala lilla pojke.


Både tyget och mudden är från Liandlo. Vet inte om jag är jätteförtjust i att använda den mudden när jag kantar, det känns som att den jazzar runt i kantbandaren utan att jag vet vad det beror på. Efter någon sprättning så blev iallafall reslutatet bra :)

2 kommentarer:

Annikwa sa...

Jättefin! Hur får du till det i halsringningen med dubbla kantband som dessutom måste fästas? Blir det inte hemskt tjockt? Det blir det ju uppenbarligen inte, det ser helt perfekt it. på bilden, så huuuur gör du?

annas alster sa...

Tack Annika! Jodu, jag kantar framstycken först, och sen kantar jag halsringningen. För att komma över kantbandet i början och slutet så ökar jag diffen lite. Sen viker jag remsan till avigsidan och syr fast den typ 1 mm från kanten med en liten raksöm. Kika på en köpt pyjamas, de ser ofta ut så. Sen får man trycka till knappen lite extra hårt. Lycka till! :)