söndag 20 april 2014

Ny favoritmodell

I torsdags köpte jag det senaste numret av Ottobre kids, ett sommarnummer med massor av fina modeller. Jag blev så väldigt sysugen och så började jag sy på en klänning från förra årets sommarnummer?! Så kan det gå :)

Innan jag började sy så frågade jag Elsa flera gånger om hon ville ha en klänning med knappar och fickor och pekade på modellen i tidningen. Näää, sa hon surt och var bara allmänt butter. En stund senare frågade jag igen: Snälla Elsa jag kaaaan väl få sy en sån klänning till dig? Okej då mamma, sa hon, och jag skred genast till verket :)

Klänningen blev väldigt söt, men sömnaden gick inte direkt som på räls...

Mönster:
Klänning från Ottobre 3/2013, storlek 110.

Tyg:
Blommigt från Lillestoff, randigt från Stoff och stil.

Egentligen ville jag inte ha något avvikande tyg i nederkant, men det blommiga tyget räckte inte, så det fick bli en smal kant av randigt. Det ramade ju in klänningen fint, så jag är glad att tyget inte räckte! :)

Tanken var att klänningen skulle bli lite längre, men eftersom jag smart nog klippte ut knäppningslisterna enligt mönstret och inte orkade göra om dem så... 


Det var lite lurigt att sy på resåren i midjan, svårt att sy rakt och att dra lagom mycket. Nästa gång testar jag nog att sy ett eller två varv med smock i midjan istället. Jag har även flyttat ner resåren ca 3 cm jämfört med mönstret. Elsa har inte sin midja direkt under armhålorna :)

När jag sydde på knäppningslisterna så drog det sig nåt vansinnigt, så jag fick sprätta några gånger och hålla tungan rätt i mun. När det till slut blev bra hade tyget ändå dragit sig lite så resårerna hade hamnat på olika nivå... När jag sprättade upptäckte jag ett litet hål vid den gamla sömmen. Blääää... Som tur är syns inte de här små missarna när klänningen är på. För att väga upp det tråkiga kan jag ju känna mig nöjd med att fickorna blev så bra!



Elsa blev iallafall jätteglad för klänningen i morse. "Åh, den är så skön! Tack mamma, du är sååå snäll!" 

3 kommentarer:

Le Petit sa...

Jättesöt klänning! Tycker din är finare än originalet i tidningen.

Sofia / rufi design sa...

Hon är ju för söt Elsa!! Och klänningen blev verkligen fin, blir lite sugen på en liknande till mig själv!

Annikwa sa...

Supersnygg! Man ska inte fråga först, bara sy och sen visa upp det färdiga alstret, då brukar det bli väl mottaget enligt min erfarenhet :-)