söndag 13 mars 2011

En valklänning och rop på hjälp!


Vi är inga melodifestivalenfan, så igår blev det sytid för mig. För några veckor sedan såg jag att Arga Katten sytt en så fin pyjamas i det mörkblå valtyget (stoff och stil). Den var kantad med rött, och det var så klockrent! Såklart. Blått vitt och rött - hur fel kan det bli?

Jag såg framför mig en liten blöjrumpa som springer omkring i sommar, i en mjuk klänning med korta ärmar. Mönster saknades så jag ritade av Meedoms överdel form 1, ställde ut och förlängde. Ärmarna var tokigt vida, så jag kantade med en kort remsa, bara drygt hälften av ärmens längd, för att få en lite puffig effekt. Det funkade bra tycker jag, som ännu inte har sytt med rynkade ärmar. Hur gör man då - syr i en rynktråd innan man kantar?

Nertill blev det också kantning, jag sträckte lätt på muddväven så blev det varken bubbligt eller ihopdraget.
 


Det stora gisslet var halsringningen, den blev inte bra trots två försök. Lite utdragen (trots att jag sträckte som en tok på muddremsan) och så dessa förargliga bullar vid axelsömmarna. Det syntes förvisso inte när klänningen var på - men ändå. Hur kantar man egentligen bäst en rund vanlig halsringning? Dela gärna med er av era bästa tips - jag vet att ni är så duktiga!
 

Nu känner jag mig lite modig som visar den här bilden, det ser riktigt tråkigt ut tycker jag. Men jag är ju inte proffs - och det här är bästa forumet för hjälp!

Summa summarum är jag jättenöjd med klänningen. Det är så roligt att förverkliga en idé man har i huvet! Och ganska snabbt gick det också, för att vara jag. Rita av och om mönster, klippa och sy (inklusive rätt mycket sprättning) tog två timmar + lite fästning av sömnsmåner idag. Och tygkostnaden - ja, 30 kronor kanske. Tjoho för rolig sömnad!

5 kommentarer:

miastick sa...

Snygg klänning och snyggt tyg!
Såna där halsringningar känner jag igen från mina egna alster, så det ska bli spännande att se om du får några kloka kommentarer :)

Hanna P S sa...

Den blev jättefin. Valarna är mysiga. Jag tycker att det är bra att även visa upp plagg som man inte är jättenöjd med. Halskanter är svårt, tycker jag, men så illa var den väl inte?

metamorphosis sa...

Har tyvärr inget tips ang. halsringningen då jag inte vågat mig på att sy några trikåtröjor alls ännu... så i mina ögon så ser den jättefin ut den där klänningen!

Ang. att sy lapptäcke, så nä - det var väldigt lätt att sy quiltningen, men då hade jag iofs bara ganska tunna bomullstyger på fram och baksida + en ganska tunn vadd i mitten. Det enda knixiga var att jag fick hålla koll på alla lagren (förrutom att jag ju nålat också) så att inte något av dem började dra sig.

KÄMPA by JP sa...

Hej!
Det framgår inte riktigt vilken teknik du använt, (och jag är verkligen inget proffs!), men för ett tag sen bytte jag teknik från att sy en rundel (som jag tyckte va svårt att veta innan exakt hur lång som skulle bli bra), till att sy ena axeln, sen kanta halsen, och sen sy andra axeln. Då får man en sömnsmån som man syr ner med en 2cm raksöm. Så är det sytt på industrisydda plagg. Men du gör kanske så? I alla fall tycker jag att mina resultat blev bättre efter det...

Emblan sa...

hej jag är ny på sömnad och har själv en massa frågor till alla som kan :) halsmudd är svårt, mitt tips är att ta större än du gjort på bilden, tror det är det som ser konstigt ut? har gjort samma fel och sprättat en massa, nu slåss jag med bandkantaren istället ;) Lycka till och kika gärna in hos mig, jag visar upp allt och hoppas få en massa tips