lördag 19 mars 2011

Swallowtail

För några veckor sen repade jag upp en påbörjad tröja i alpaca - ett trist projekt som jag var lättad att bli av med. Där satt jag alltså med några nystan vit alpaca (och ännu fler blå-grå-gröna) som ville bli någonting annat. 

Så... dags att ge sig i kast med Swallowtail! Denna underbara sjal som jag sett på så många bloggar och trånat efter!


Hurra! Vilken rolig stickning, jag blev helt besatt! Det tog mig två veckor att göra klart den och det var nog det roligaste jag någonsin har stickat!Jag stickade till och med i sängen innan läggdags :)

Det var dock inte helt smärtfri stickning... Efter att ha stickat hela Budding-lace delen insåg jag att jag läst diagrammet fel och alltså minskat i fel ordning på ena halvan av sjalen. Jaja, det kan man ju leva med.


Nästa mönsterrapport gick jag bet på till en början. Jag såg inte mönstret alls, och allt blev galet. För att inte tala om de nedrans nupparna! Säg nej till nuppar, det ska bli mitt nya slagord. För mig var de helt omöjliga, så jag tog helt enkelt bort dom!


Till slut fick jag till mönstret, och lyckades med att inte göra ett enda fel på hela spetskanten. Inte ens ett enda litet fuskande. Det är bra för att vara jag. Spets är svårt.

Mönster: Swallowtail av Evelyn Clark. Här hittade jag många bra tips. Jag stickade 19 rapporter av budding lace.

Garn: Nästan 3 nystan av Drops alpaca.
Stickor: 4, knitpro såklart.

Det känns som att ylle-sjals säsongen börjar lida mot sitt slut (tack och lov!) Tänk då att ta fram den här i september, en oanvänd mjuk härlig spetssjal. Det ser jag fram emot!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Tjusigt! Den där sjalen kan du använda en kall sommarkväll också. Hantverkslyx i alpaca.

Emmas dagar sa...

Vilken vacker Swallowtail!
Håller med dig om att den är väldigt kul att sticka :-)

Pixi sa...

Det syns inte att du ändrat lite på den ,förstår att du blev hooked!!Ursnygg!!=)

Knitarina sa...

Superfin!
Gratulerar och önskar välkommen till spetsstickningsträsket... ;-)

VirkStina sa...

Vackert!

Tina sa...

Så fin den blev!!

Emilia sa...

Wow - nu kan du va nöjd ;)

Marianne sa...

Den blev superfin.
Här kommer länken jag pratade om, så nu kan du göra nuppar på ett enkelt och smidigt sätt :)
http://www.youtube.com/watch?v=GSIzYLbasHY&feature=player_embedded

Blenda sa...

Åh, vad vacker! Och att det räckte så långt med tre nystan alpacka! /Blenda

Blenda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Camilla sa...

Vilket härligt slutresultat, vad gör det att nuppar och minskningar ställer till det lite. Det blev istället din egen variant, en mycket snygg sådan.

Fröken Pimpinett sa...

Vilken underbar sjal!

Susilull sa...

Så fin! Visst är den jätterolig att sticka! Jag har gjort två hittills!

teresa sa...

Vad fin den blev, benvita sjalar är underbart vackert!

Rät&Avig sa...

Vilken fantastisk skapelse!
Måste nog göra en sån...
/Ann-Britt