fredag 11 januari 2013

Äpplikation

Även fast jag syr i princip alla barnens kläder så kan jag ofta inte låta bli att kika lite på barnavdelningarna när jag är i affärer. Det finns så mycket fint, men jag kan ju själv! Så därför blir det en del inspiration som följer med hem.

Inspirationen till den här bodyn fick jag från en body på Lindex. Den var grön och vitrandig med en fin svampapplikation i rött och rosa. Jag fingrade på den på rean, men så såg jag att ränderna var tryckta och sprack när man drog i dem. Bodyn skulle med andra ord inte se så roligt ut efter några tvättar.

Det blev till att gå hem och tänka. Rött och grönt och rosa i kombination skulle det vara, och så skulle bodyn gärna matcha ett par supersnygga gröna byxor från Polarn och Pyret som Erik fick i julklapp.

Jag valde favoritprickarna från Sydilla och letade fram ett symärke från Stoff och Stil som jag tänkte sätta på bröstet. Lagom tills det var dags att sy var symärket försvunnet så det var bara att göra en egen applikation! :)



Till applikationen använde jag muddväv från Stoff och Stil och följde Blomma åker vagns tydliga beskrivning. Jag sydde fast applikationen med raksöm, det tycker jag både är enkelt och snyggt.


Den här gången tänkte jag till och fick knäppningen på axeln helt rätt. Kantbandets sömnsmåner stickade jag ner ca 1 mm från kanten, och då var det inga problem att trycka i knappen. Ser ni den andra knappen? Ett misstag som blev ovanligt lyckat och osynligt! :)

Mönster:
Grunden är från Ottobre 1/2012, men förkortat och ändrat i grendelarna. Knäppningen på axeln är eget hittepå.

Material:
Hilcotrikå från Sydilla, interlock till kantband från Liandlo och muddväv från Stoff och Stil till applikationen. 

Sämsta:
Att kantbanden och det röda i äpplet inte riktigt går ton i ton. Men det är det nog mest jag som tänker på...

Bästa:
Det är så roligt med applikationer! Applicera mera!

7 kommentarer:

AnnaMalinska sa...

Vad fin den blev. Andra knappen blev ju perfekt :)

AnnaMalinska sa...

Vad fin den blev. Andra knappen blev ju perfekt :)

Thea sa...

Se där! Det var ju jättefint! Jag är impad av dina fina axelknäppningar. De ser så himla proffsiga ut.

Smilla sa...

Så härlig, jag fick tankarna på våå!! Alltid snyggt med applikationer!!

Jenny B sa...

Snyggt!

Jennie sa...

Otroligt fin!! Älskar prickigt och applikationen är så snygg!

sofia sa...

Åh jisses amalia så toksöt! Jättefin färg&mönsterkombo. Håller med - applikationer är the shit, så himla roligt!