lördag 5 januari 2013

Dockans nya kläder



Ganska tidigt i höstas fick jag en idé om att Elsa skulle få en docka i julklapp med tillhörande hemsydd garderob. Vi började spana dockor på nätet och insåg att många av dem var hutlöst dyra. Då erbjöd sig mormor att Elsa kunde få min gamla Skrållan, så så fick det bli. Samtidigt grävde hon fram en bok med mönster ur gömmorna - Sy till dockan av Anita Gunnars.

Det går ju åt tillfredställande lite tyg till dockkläder, men det är lite pilligt. Å andra sidan är det kanske inte superdupernoga med finishen. 




Mönstret till kjolen ritade jag på frihand med Gekkos vippkjolmönster som utgångspunkt. När det var dags för fållning blev jag lat och overlockade bara kanten. Bra så.














Svamptröjan (åh vad jag älskar det tyget!) fick sig ett snabbsprund med en knapp.






Och här kommer min favorit - en velourcardigan. Ritad på frihand efter mönstret på raglantröja. Tänker att det vore fint med sådana till barnen, men det får kanske bli till våren. Vet inte hur det är hos er, men här hemma används tröja inte annat än under overallen.









Jag vet att Elsa leker mycket med dockor på förskolan och hemma hos mormor, så därför var min förhoppning att det skulle bli en favorit även här hemma! Tyvärr har hon varit ganska ointresserad av på och avklädning, nattning och matning av Skrållan. Varför leka själv när man kan hänga mamma i hasorna?

5 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Fina dockkläder!
Dockpå- och -avklädning kommer säkert :-)

Johanna sa...

Åh så fint! Jag hade precis samma tanke i somras, och gjorde faktiskt ett försök till en dockklänning, men den blev riktigt dålig, så den åkte raka vägen ner i papperskorgen... Tänkte göra ett nytt försök nu inför jul, men det blev aldrig av. Kanske skulle be att få kika lite i din bok...?

Le Petit sa...

Så mycket gulligt! Vilken fin julklapp!

maria syr och så vidare sa...

Vilka fantastiskt fina dockkläder! Håller själv på att sy en liten mysdress till min dotters docka men jag befarar att mitt intresse för att sy den är väldigt mycket större än hennes intresse för att leka med den :)

Anonym sa...

Vilken storlek i boken använde du till Skrållan?