torsdag 29 januari 2009

Mormor is back

Såhär ser det ut på vårat soffbord just nu...


Rutigt! Det var min mormor som lärde mig virka, mormorsrutor. För mig är det här den klassiska rutan, den håller än. När jag var yngre knåpade jag ihop två plädar av såna här rutor. Tyvärr var jag så oförståndig att allt inramades av massa svart akrylgarn.
Den här gången är det bara ullgarn som gäller. Lite rester och ganska mycket nytt garn, Drops Karisma. Försöker hålla samma storlek på rutorna, men det är svårt. Virknål 4 är det som gäller. Lika många rutor till, sen är det en bebisfilt!


Jag har fått en utmärkelse, tack kära Emma!



Till alla er därute som behöver lite uppskattning: it's yours to catch!

10 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Fin, fint! Jag älskar mormorsrutor men detär ju så jobbigt med allt fästande...
Ha en härlig dag, kram/Veronica

VirkStina sa...

Vilka fina färger du valt!

PetraO sa...

Jag älskar mormorsrutor - väldigt fint blir det!

Compact Garden sa...

Visst är det kul med mormorsrutor dina är jättefina jag har en liten hög "liggande" som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med ännu.../Anne

Maria sa...

SÅ fint!
Jag har en helt i ull som liknar din litegrann i färgerna. Med vitt runtomkring filten...

Anna sa...

Det ÄR underbart med mormorsrutor!
När det gäller halsduken: lade upp 31 maskor på stickor 6 och stickade moss tills 140 gram heavens hand var slut.
Dina 150 g räcker!

Anonym sa...

Oooops...påminner mig starkt om min virkning!! Filt i mormors-rutor som är ämnad åt min systerdotter!! Verkar aldrig bli klar...evighetsgöra!

Samtal från min trädgård sa...

Åh, så tjusiga! Jag vill också virka sådanna och nu fick jag tom. tips på garn. Håller på och virkar en stor sjal i ull och den blir jättetung!

Assi sa...

Jag gillar din filt! Härliga färger. Jag har aldrig virkat mormorsrutor. Måste ju vara ett bra projekt om man har mycket småsnuttar i olika färger!
Assi

Susilull sa...

Härliga rutor, riktig nostalgi!

Det här med magic loop - jag kunde inte heller begripa det först!
Men så satt jag en kväll och tänkte till lite - och kom på det!!
Det finns också instruktionsvideo på Youtube har jag sett.

Tack för din omtanke också, jag mår mycket bättre, och som du säger - sånt här blir en nyttig tankeställare.