tisdag 20 januari 2009

Sugen i smyg

De senaste dagarna har det inte blivit mycket virkat. Inte pga. tidsbrist, men inspirationen och orken infinner sig inte riktigt. Tur då att petra gjorde mig lite sugen på att börja smygmaskvirka igen.


Det här är det andra paret smygmaskvirkade vantar jag gjorde. Mönstret är från Kerstins Jönssons bok Smygmaskvirkning. Min bibel i somras. Virkade i Drops Karisma, 48 maskor i uppläggningen. Första varven virkas i bakre maskbågen, resten av vanten i främre, två maskor grå, två röda. Tyvärr är de här vantarna väldigt smala, jag virkade lite hårt. Ett vanligt nybörjarmisstag.


Petra påminde mig även om att man inte behöver kämpa med två färger för att det ska bli fint. Att växla mellan främre och bakre maskbågen kan ge väldigt vackra strukturer och mönster.

Mot garnkorgen!

13 kommentarer:

Anna sa...

Wow, jättefina vantar. Kul att det kan bli så fint med små variationer. Tror inte det blir sol hos mig idag, men kanske molnen spricker upp något i horisonten. Ha det gott!

Veronica Tingvall sa...

Vilka fina!
Jag har så svårt att komma mig för att virka /sticka den andra vanten... därför blir det inte så mycket vantar här.
Hoppas du har en jättehärlig dag
Kram/Veronica

PetraO sa...

Superfina vantar! / Petra

Samtal från min trädgård sa...

Snygga vantar! Så kul med allt virkat i olika former, jag bara suger till mig nu när jag kan virka lite grann.

Compact Garden sa...

Vantarna blev jättefina..ska gör ett försök men det får nog bli enfärgat till att börja med/Anne

SF sa...

Hej! Trärulleni min blogg är en strumpstickhållare. Man skruvar av ett "lock" i sidan och trär i stickorna. Perfekt när man skall ha med en stickning i väskan. Jag kan lägga ut lite mer bilder och info på min blogg, men hinner inte i kväll.

fale artut sa...

Så trevliga vantar!

Sunna sa...

Va fina, jag skulle verkligen vilja lära mig smygmaskvirkning.

Assi sa...

Snygga vantar!
Jag vill också lära mig smygmaskvirkning. Jag har Kerstin Jönssons bok, men jag har inte kommit mig för att göra något från den än. Kanske nästa projekt?
Assi

Susilull sa...

Så läckra dom blev, riktiga polkagris-vantar!

VIKTORIA sa...

Eddy Grant hetar artisten. Ta dig en liten nostalgitripp på YouTube. Finns massor av klipp. Koftan är kanonfin! Må så gott,
Viktoria

Stickglada Mormor! sa...

Kanonsnygga vantar!! Verkligen. Nog för att jag började min "handarbetskarriär" med att virka men aldrig föddes så vackra vantar under min virknål! Virkade mest dukar och babyfiltar....
God fortsättning på virkningen.
//S-G mormor

med nål och tråd sa...

Kanon-kanonfina