söndag 11 januari 2009

Virkad kofta i Heavens hand

Den är klar! Min virkade Top down round yoke cardigan invigdes idag på förmiddagen. Varm mjuk och ja... ganska snygg!

Virkad i Heavens hand 100% ull, inköpt hos Marias Garn i Stockholm.
Koftan är (som man förstår på namnet), virkad uppifrån och ner. När man är färdig med oket gör man en luftmaskkedja för varje armhål, vips så har man en form på koftan. Inga sömmar med andra ord.

När koftan var nästan färdig insåg jag att oket var alldeles för stort, det hade bildats en stor påse på ryggen. Jag repade upp och tog bort den sista ökningen på oket. Eftersom virkningen är ganska luftig så chansade jag på att koftan skulle gå att töja lite när den var färdig.


Jag virkade vartannat varv fasta maskor och vartannat stolpar. På bröstet infogade jag ett mönstervarv (2 st i samma maska, hoppa över en maska), men det syns inte så bra i det här garnet.

Koftan är virkad med virknål 6, och runt hela plagget virkade jag en avslutning med fasta maskor och virknål 5. 250 g gick åt av garnet så nu har jag 150 g kvar att göra något fint av!

Som jag skrev tidigare är jag inte helt förtjust i det flammiga som blev av den första härvan. På bilderna (speciellt den sista) är färgen lite blek, mer midnattsblå/petrol i verkliga livet. På det stora hela är jag nöjd, glad och stolt över mitt första virkade klädesplagg!

21 kommentarer:

Honungsboden sa...

Jag tycker att koftan är jättefin! Tyckte först också att garnet var lite väl flammigt då jag stickade en väst i precis samma färg, men väl på ser färgen rikrigt fin ut! Knapparna är snygga!

PetraO sa...

Koftan är fantastiskt fin! Jag har funderat på en sån länge och nu fick jag verkligen lust att ta fram virknålarna igen.

Compact Garden sa...

Vilken fin kofta..du är jätteduktig.

Sillen stickar sa...

Vilken otroligt fin kofta. De klädda knapparna är verkligen otroligt fina till. Jag blir grymt sugen på att göra sådana. Tack för inspirationen.
/Cilla

VirkStina sa...

Underbart söt!

Efwa - Medea sa...

ÅÅh vad fin!! Jag stickade en mössa för ett tag sedan i samma färg. En virkad tröja vore kul att göra och garnet är så härligt.
/Efwa

Anonym sa...

SNYGGT! Jag har virkat en långärmad kofta enligt samma mönster men din halsringning är mycket snyggare än vad min blev =) Knapparna är också jättesnygga. Grattis!

Beatrice

annas alster sa...

Hej Beatrice! Jag gjorde min halsringning mycket vidare än vad som stod i originalmönstret, om jag gör en till så tror jag att jag ökar på ännu lite mer...

teresa sa...

Åh, vad fin koftan blev!! Du kan verkligen vara stolt.
Ang. Drops-garner så är det nog främst Fabel som jag tycker är lite sticksigt o att meleringarna skiljer fr olika nystan. Och Muskat är inte helt kul. Men å andra sidan använder jag ofta Karisma m.fl. Jag gillar trots allt Drops - har använt deras garner o mönster sedan 80-talet!
(ps. Fin blogg! ds.)

SF sa...

Oj vad fin! Jag måste börja virka mer...

Marias garnhändelser sa...

Din kofta blev jättesnygg och jag gillade verkligen knapparna, skall hållaögonen öppna efter sådana.
Om du frågar nästa gång du kommer in i butiken så skall jag visa dig blockningsvire.

emma sa...

Åh va fin :) och knapparna!!!

Susilull sa...

Så fin den blev, och vad snyggt det blev med knapparna!!

maria carlander sa...

åh, vad fin! och tack för kommentaren, så roligt att hitta hit!

Dödergök sa...

Oj vilken kofta! Nu fick jag verkligen upp ögonen för virkning på riktigt. Det här gav mersmak!

Blyga killen stickar sa...

Vilken vacker färg! Och fin kofta också. Det är tydligen dags att lära sig virka, märker jag.

miastick sa...

Å vad snygg- en sån här vill jag göra.

Anna sa...

Wooo Hoo så fin du är i den! Gillar det ojämna i garnet, tycker det ser fint ut. Gillar verkligen det där garnet!

ma sa...

Jättefin kofta! Borde lära mig att virka på riktigt...

Anonym sa...

certainly like your website but you have to check the spelling on quite
a few of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome
to tell the truth nevertheless I�ll definitely come back again.


Here is my web blog: http://bendavid.info/groups/utilize-a-web-template-for-a-dating-site/

Anonym sa...

validated and in fact you are yourself not really fully convinced of the assertion.
In any case I did appreciate reading it.

Here is my web-site ... 100 free dating