lördag 24 januari 2009

Tips för smygmaskvirkning

Det är mörkt. Det är mulet kulet och fulet.Men jag har gjort en vante som man blir glad av. Den är lite galen.

Vanten är smygmaskvirkad med speciell nål. Min är i trä och köpt på sätergläntan. Väldigt skön att hålla i handen.

Nålen håller jag i höger hand, mellan tumme och pekfinger. Garnet hänger löst och kastas runt virknålen för varje maska. Då är det vänster hand som för ett ögonblick håller nålen, och sedan matar fram arbetet så att man kommer till nästa maska.Det låter krångligt men går fint när man fått in snitsen.

Vanten är virkad i Kampes tvåtrådiga ullgarn, 150 m/50 g. Eftersom garnet är ganska tunt, blev även vanten det. Mindre än 50 gram gick åt av det + rester till mudden. Funderar på att valka ihop lite på insidan så att vanten blir tätare.

Under moucherna gömmer sig två varv ljusgrönt. Dessa varv blev lite skruttig, och för att dölja dem virkade jag små moucher med vanlig virknål.

Återkommer med fler tips för den som vill smygmaskvirka!

10 kommentarer:

Sunna sa...

Ja va roligt, har tittat länge på det här med smygmaskvirkning. tycker det är så kul att man bevarar de gamla teknikerna. jag har köpt en nål men inte kommit längre. har tittat på några böcker, vilken tycker du är bra?

PetraO sa...

Åhh vad snyggt det blev!

Dödergök sa...

Vad fint det blev!
Jag är lite nykär i smygmaskvirkning och jag har funderat på om det blir lättare med en sån där platt specialnål. Det är riktigt kärvt med trubbiga gamla metallnålar iaf det är då en sak som är säker.
Nej om den här kärlekshistorien ska fortsätta får jag nog beställa lite virknålar. :)

Compact Garden sa...

Hrm..höger-vänster hjärnan är inte med och inte när man har fel nål haha, nää det här får det bli träning på..vantarna blev superfina/Anne

VirkStina sa...

Härliga färger!

Samtal från min trädgård sa...

Superhärliga färger på vanten. Kanske man skulle läre sig det någon gång?

emma sa...

Hej hej, jag har en utmärkelse till dig på min blogg :) Du gör så fina saker!! Riktiga glad-vantar de senaste :) ..jag blir mer och mer sugen att prova smygmaskor.. och Psst! Nästa Granhammar är 9/2..

Sara Selero sa...

Ja blir impad anna!!! Så roligt att se din fina blogg... Där ligger man i lä, ska med spänning följa dej!

TvåÄndsStickan sa...

Fina vantar.
Jag smygmaskvirkar oxå men kan INTE använda virkkroken, jag har en i metall och jag får inte till några maskor.

Anonym sa...

Vilken härlig vante!