söndag 15 januari 2012

Snedsprund

Jag har länge velat prova en ny bodymodell, och när senaste numret av Ottobre damp ner i lådan häromdan så hittade jag ett bra grundmönster. Jag valde att testsy i ett tyg som legat ganska länge i skåpet, Ingrids husvagnssemester.


Sprundet sydde jag på samma sätt som Kokalals snabbsprund. Inspirationen fick jag från Gekkos bodys som hon har i sin nya kollektion.





Mönster: 
Body storlek 74. Grunden är från Ottobre 1/2012, men jag har gjort några ändringar. Grendelarna är omritade utifrån mitt vanliga mönster, och därmed förkortade en hel del. Rackarns vad lång den här bodyn var i kroppen! Jag har även smalnat av någon mm i sidorna och justerat ärmarnas längd (var det kortare eller längre?) Samt lagt till sprundet i halsen.


Material:
Husvagnsjersey och interlock till kantning från Jny.


Sämsta:
Att kantbandaren bråkade med mig när jag sydde. Jag kom helt klart mycket bättre överens med den röda interlocken från Jny än den bruna (?!)


Bästa:
Att jag har testat en ny modell som jag dessutom blev nöjd med! Firar det med att beställa lite nya tyger från Liandlo. Jösses vad de ruinerar oss! :)

6 kommentarer:

AnnaMalinska sa...

Mycket snyggt sprund.

Syserine sa...

vad fiffig detalj! har precis ritat av mönstret, tänkte prova omlottmodellen, men jag la till i grenlängd, men så har vi tygblöjor också och det kräver plass..

OYB sa...

Jättefin body! Sprundet gjorde sig verkligen bra på den.

Sofia / rufi design sa...

Ja! Det känns så skönt att det äntligen funkar. Men som sagt, känns som det krävs lite övning innan det blir riktigt bra. Vilken fin body! Håller på och försöker sy klart några grejer som jag klippte till inför en julmarknad. Klippte igår till för precis ett sånt här sprund. Great minds think alike.., eller vad säger du?!

Alice sa...

Åh så snyggt! Både modell och tyg är klara favoriter hos undertecknad.

Sv: Tack! Reglaget är en slags finjustering för om du kör med tjocka eller mjuka tyger. Du skall ha det till vänster för tjocka och höger för tunna och samtidigt följa rekommenderade inställningar när det gäller täcksömmar.

Alice sa...

För övrigt så är det väldigt olika kvalitet på JNY:s interlock (även alla de som kalals för "tunna"). Deras bruna är sladdrigare och mycket svårare. Det tycker jag med i alla fall