lördag 3 augusti 2013

Höstigt till vår söta lillkusin

Nu är vi hemma igen efter 2,5 veckor på västkusten. Vi har haft det fint, men nu är det skönt att vara hemma i sitt eget fina lilla hus! Jag har längtat efter mina symaskiner och har redan hunnit sy litegrann. Jag har även städat i syrummet och tvättat några nya tyger. Mys!

Innan vi åkte till Orust så sydde jag det här setet till min söta lilla systerdotter. Hon är fyra månader nu och tanken är att de här kläderna ska passa till hösten.
Mönster:
Grunden till bodyn kommer från Ottobre 1/2012, storlek 74. Jag har lagt till en egen knäppning på axeln (kolla här)samt ändrat grendelarna.
Grunden till byxorna är från Ottobre 4/2011, More Grey manchesterbyxa, även de i storlek 74. I byxorna satte jag vanlig smal resår i benslutet. "Förstärkningen" på knäna hoppade jag över och så ritade jag om bakfickorna.

Frågan är om jag hade behövt göra några detaljer alls på byxorna. Besparingen, bakfickorna och de snygga stickningarna kommer ju inte riktigt till sin rätt i det här tyget, hihi :)




Material:
Fin och underbart mjuk Hilcojersey till bodyn. Babymanchester från Stoff och Stil till byxorna.


Jag valde att kanta bodyn med samma tyg, fast på andra hållet. Det går bra när tyget är så mjukt och stretchigt som den här Hilcojerseyn. Visst är det lite pilligt att kanta med jersey, men resultatet blir så fint!

Jag ser fram emot att se lillkusin Agnes i de här kläderna, eller Agnus som Elsa säger. En härlig blandning mellan pappa Magnus och kusin Agnes :)

2 kommentarer:

Pyssellycka sa...

Men så fint. De blommiga byxorna var ju hur söta som helst!

Nusse sa...

Jättefin hals!