onsdag 14 augusti 2013

Sommarbyxor med detaljer

Ibland är det roligt att varva de snabba trikåplaggen med lite mer arbetade kläder. De här byxorna sydde jag till Erik före semestern. De är sydda i tunn bomullschambrey från Stoff och Stil, så de är svala samtidigt som de skyddar mot solen.
Jag utgick ifrån muddbyxorna i Ottobre 4/2011. Ritade en egen besparing, egna fickor, samt la till en fuskgylf. Jag ahr gjort dubbla stickningar i alla sömmar, och så stickade jag ner alla muddar. Det är en fröjd att sy stickningar på min gamla Husqvarna, hon är så samarbetsvillig!

För att få fickorna att ligga still så styrker jag på vliselin på baksidan och så limmar jag fast det med Pryms limpenna som jag köpt från Bibbis textil. Då slipper man nåla och det är ju alltid gött!

Mudden är från Jofotex, och eftersom den tenderar att bli sladdrig ganska snabbt så sydde jag in en resår. Det var första gången, men det var ju plättlätt! Mycket smidigare än jag trodde. Konstigt vad man ska dra sig för nya saker?!

Resultatet blev ett par mjuka och luftiga favoritbyxor som använts flitigt i sommar. De ska nog även funka bra under överdagsbyxor nu när hösten börjar närma sig.

6 kommentarer:

Alice BraLLan sa...

Jättesnyggq! Älskar randig mudd, men svårt att få tag på bra kvalitet på randig mudd.

annas alster sa...

Eller hur Brallan! Tänk va mycket snygga byxor man skulle kunna göra om msn bara hade randig mudd av bra kvalitet. Vi får tipsa varandra om vi hittar :)

Sofia / rufi design sa...

Superfina! Gillar alla detaljerna! Och randig mudd är verkligen något som saknas här. Är ju hur fint som helst!

Syserine sa...

Fina! jag sydde muddshorts i samma tyg, himla bra, precis lagom tjockt till att tåla lite samtidigt som det är sommartunt!

Anonym sa...

Provat den randiga mudden från Tygpyssling? Haft en fin som jag tror kom därifrån. Sen har jag en fråga om vlieselinet,förstod inte riktigt hur du menade, på baksidan av själva fickan? Eller på insidan av tyget? Smalt där sömmen går eller över hela fickan? Inte såt man drar bort sen?
Tack för fina inspirationsbilder!
Josefin

annas alster sa...

Hej Josefin! Det ska jag genast kolla upp, tygpysslings mudd alltså! Jag har strukit vlieselin på baksidan av hela fickorna gör att de ska bli stadiga när jag syr på dem. Sen har jag låtit det sitta kvar, men jag antar att man kan klippa försiktigt med en sax från insidan om det börjar lossna. Hoppas du fattar vad jag svamlar om! :)