fredag 8 juni 2012

Äppligt var det här!

Jag blir ofta ganska nöjd med det jag syr, men ibland blir jag bara sådär toknöjd. Som idag. Jag spanade i lådan efter tyger till t-shirtar. Elsa har nästan inget kortärmat i byrån och ni vet - det är ju sommar nu.

Jag rotade fram det här tyget från znok som jag aldrig varit särskilt förtjust i. Jo, i teorin, men inte i praktiken. Eftersom det vita var så ovitt och det petrolblå blev lite dassigt efter första tvätten. Jag tänkte mig en slit-och-släng t-shirt som kunde passa till det mesta. Sen kom jag och tänka på en trevlig applikation jag sett hos Pricken - syr och pysslar.

Sagt och gjort. Jag rippade hennes äpple genom den sofistikerade "lägga ett papper mot skärmen och rita av - metoden" (hoppas inte min man läser det här). Sen använde jag mig av Blomma åker vagns förträffliga applikationsguide. Tada!



Mönster: 
Ottobres Cretive Workshop 301 (som vanligt), förlängt några centimeter. Storlek 98.

Material: 
Mjuk jersey från Znok som faktiskt kommer till sin rätt tillsammans med rosa. Muddväv från Stoff och Stil till applikation och kantband.

Sämsta:
Ja, kantbanden blev inte dåliga, men det är allt bra tjockt med trevikt muddväv. Nu valde jag det ändå för jag ville ha exakt samma nyans på applikation och kantband. Jag körde på det gamla hederliga sättet, för än har jag inte orkat ställa om kantbandaren till trevik. Frågan är om jag ens gör det eftersom mudd-kantningen blir såpass kraftig.

Bästa:
Min äppliga applikation. Mmm... måste applicera mera. Undra vad nästa motiv blir?


8 kommentarer:

Denice sa...

Åh vad fint! Min första tanke när jag klickade in mig på din blogg idag (jag har dig i min blogglista) var att vi sytt i nästan samma tyg och bloggat om det nästan samtidigt. Men nu ser jag ju att det är Znok-tyget du använt - vad synd att du inte gillar det helt, funderat på att köpa det men låter nog bli. Galet fin applikation!

Gittan sa...

Riktigt snygg tröja!!!!

Kristin sa...

Hej! Vad fint "mitt" äpple blev. Det är okej att du lånat mönstret. Håller med om att det är kul med applikationer. Har sytt en till äppelapplikation som jag inte hunnit blogga om ännu. Kommer att blogga om den så fort jag bankat fast tryckknapparna (inte ofta man får möjlighet att väsnas så när man har en liten bebis hemma).
Kommer att följa din blogg framöver. Gillar det du syr:-)
/Kristin

Hanna P S sa...

Kul att se hur man kan piffa upp ett enkelt tyg!

Slow-Eva sa...

Superfint! äpplen är ett så fint motiv!

Emmak sa...

Du måste "äpplicera" mera ;)
Jättefint!

Syster Elin sa...

Men vad fint det blev! Jag har aldrig testat att sy applikationer men nu tror jag att jag måste göra ett försök. Gissar att det kan vara lite pillrigt, men det kan det ju vara värt! Snyggt!

Little HURRICANE sa...

Jättefin tröja... Snygg kontrast med de rosa Kantbanden och äpplet :)