söndag 8 april 2012

Nytt i mönsterskatten!

Tack för alla gratulationer till det nya livet! Det känns som sagt väldigt spännande, och jag tror att jag kommer sy så länge jag når fram till symaskinerna :)

Jag har börjat planera en del för Elsas sommargarderob, och jag tänker lite puffiga ärmar, en del klännningar och ganska enkla mönstrade tyger, typ randigt och prickigt.

Helgen har gett mig lite sytid, så jag började med en t-shirt. Eftersom jag inte hade något mönster till t-shirt med puffärm så bestämde jag mig, efter lite hejarop från syvänner, att det inte kunde vara så svårt att göra själv. 

Sagt och gjort, jag tog Ottobres Creative Workshop 301, ritade av ärmen, förkortade den och klippte mitt itu. Sen förde jag isär delarna några centimeter och ritade en ny ärm. Egentligen ville jag bara ha rynk vid axeln, inte vid kantbandet, men hur man ritar en sån ärm fick jag inte riktigt ihop. Kanske bra det, för jag gillar den här varianten väldigt mycket! Nästa gång gör jag ärmarna kortare, och kanske kanske ritar jag om ärmen enligt den här bradiga beskrivningen (heja internet!)





Mönster: 
Ottobres Creative Workshop 301, strl 98 med egen puffärm. 


Material:
Bomullsjersey från Ohlssons stuvlåda. Den är jättetunn och skön, men jag hoppas att den håller för lite två-åringsbus! Vit interlock till kantband. När jag kantade halsringningen drog jag upp diffen lite, mot 1,5, fick en känsla av att det skulle funka bättre till det här tunna tyget. Det gjorde det, men fråga mig inte varför :)


Bästa:
Att jag gjorde en egen puffig ärm! Det är så lätt att man bara syr av sina gamla vanliga mönster, om och om igen... Dessutom gick fållningen ovanligt bra, jag och coverpron kommer ju vanligtvis, som jag nämnt tidigare, inte helt överens när kantbandspressarfoten är borta.


Sämsta:
Att ärmen blev lite lång och trång. Iochförsig lätt åtgärdat, om jag bara orkar... Dessutom är jag är osäker på hur hållbart tyget är, men eftersom t-shirtens totalkostnad blev ca 10 kr, så är det väl inte hela världen om den inte håller så länge...

2 kommentarer:

Le Petit sa...

Söt t-shirt! gillar också puffärmar. Å stort grattis till kommande bebisen, det hade jag missat! Så roligt!!

Emmas dagar sa...

Jag måste också få gratulera till det nya livet! Grattis!