torsdag 20 september 2012

Landskap till lillebror

Jag hade verkligen förträngt hur mycket kläder det går åt när man har en färsking. Just nu snittar vi två, tre ombyten per dag, plus två pyjamasar per natt. Hjälp! Vi har faktiskt inte så vansinnigt mycket. Så vi tvättar en del såklart, men det kändes inte helt omotiverat att sy en till body.

Den här bodyn blev dessutom så gott som gratis. Sist när jag beställde från Jofotex köpte jag en halvmeter landskapstyg. Det var bara det att halvmetern var 40 cm i ena änden. Jag mailade och påpekade detta och fick snabbt en ny halvmeter i brevlådan. Tack!

Body i strl 56, mönster modifierat från Ottobre 6/2007.
Landskapsjersey från Jofotex, vit interlock till kantband

Jag köpte av det ljusare partiet landskapstyg, vilket passar mig perfekt eftersom jag tycker att tyget vanligtvis är lite grällt i färgerna.

Tillsammans med ett par vita byxor så är lillebror så fin idag! Får se hur länge kläderna är rena...

Förresten: Jag har fått för mig att jag tänker ganska könsneutralt kring det här med kläder och färger. Eller jag försöker göra det, och Elsa misstas ganska ofta för att vara en pojke (hon har inga rosa ytterplagg...). Men när Erik kom började jag genast att fundera på vilka fina gröna och blå tyger jag hade hemma i skåpet. Hm... Hur var det med färger och kön nu igen?

4 kommentarer:

Jonna sa...

Och ångrade de rosa inköpen litegrann...:)

Tror det är mycket lättare att tänka neutralt till flickor eftersom allt pojkigt automatiskt har bättre status och det blir tufft att klä flickor som pojkar samtidigt som det känns mycket svårare och mer "fel" att klä pojkar som flickor. Pojkflicka är ett positivt ord och flickpojke låter snarare negativt liksom...

Så vill man erbjuda sin pojke alla färger får man nog anstränga sig lite mer för att tänka utanför ramarna än man behöver göra när man har en flicka.

Anonym sa...

Jättesöt body! Gillade klänningarna i förra inlägget också!

Jag kom precis på att dina barn heter precis som barnen till en kompis till mig. Storasyster Elsa och lillebror Erik. En fin kombo :).

Har kommit på ett ytterligare sätt att få till mer markerade stickningar än det jag tipsade om sist :). Om man tar kedjesömmen (avigsidan om man syr med en nål) med coverpron./Le Petit

od Andulky sa...

Så fin!
Ja, det är väldigt svårt med färger, min dotter har allt och när hon går klädd "grabbigt" blir hon uppmuntrad av folk. Med pojkar är det (vad jag har upplevt) svårare. Min son ÄLSKAR rosa och klänningar, och det är många som reagerar på detta.. Man får själv anstränga sig att tänka att han måste få välja det han tycker är fint.

Håller med Jonna ovan, man får som förälder anstränga sig lite mer när det gäller killarna..

Alice BraLLan sa...

Älskar landskapstyget! Så himla fint. Och en jättesnygg body.