tisdag 26 februari 2013

Filt i karamelliga färger

Jag har sytt en karamellfilt! Linda, som bloggar på duger.se, önskade en filt till bebis i magen. Såhär skrev hon: "Jag är svag för mycket och karamelliga, glada färger" och bifogade en inspirationsbild...


Mmm, det där gillar jag med, men det är ändå inte så mina kläder brukar se ut. Så det här blev en spännande utmaning! 

Linda hade fastnat för det gula klövertyget, och så föreslog jag de rosa-röda ränderna från Znok till baksida.


Grönt kantband tyckte Linda, och det var ju klockrent! Bara det lilla dilemmat som jag skrev om i förra inlägget, jag saknar en fin grön interlock. 

Först försökte jag mig på att kanta med en lätt ribbad variant, lite mörkare, som jag köpte från e-slöjd på syfestivalen i höstas. Det gick bra, ett tag. Sen kom kantbandets skarv och trasslet var ett faktum. Efter det så bara vägrade cp:n att samarbeta. En filt som hade varit klar på ett litet kick förvandlades till en kvälls svettig kamp med symaskinen!

Efter många omträdningar och test i olika material började Coverpron till slut bete sig som vanligt igen. Då var det bara att börja om. Jag har en stuv med någon slags tunn muddväv som jag har köpt billigt på Ohlssons tyger. Jag var rädd att Linda skulle tycka den var lite skarp i färgen, men nej, hon tyckte den var ännu snyggare. Hurra!


Finishen kunde blivit aningens bättre på några ställen, men jag vågade helt enkelt inte sprätta och göra om eftersom covern var totalt opålitlig. Grr!


Resultatet blev till slut en underbart vårig och härlig filt. Så roligt med beställare som utmanar ens eget färgtänk! Idag fick Linda filten på posten, och såhär skrev hon till mig: "Wow! Titta så fin!!! Verkligen karamellig, härliga färger! Både mönstren och färgerna blev jättefina tillsammans tycker jag! Tack så väldigt mycket!"

Åh vad glad jag är!

8 kommentarer:

Syster Elin sa...

Åh, den blev verkligen karamellig och superfin! Kul färgkombo! Ja, ibland behöver man våga lite mer. :)

Cecilia sa...

Verkligen superfin med fina glada färger!

Anonym sa...

ÅhhÅhh vilken härlig filt. Man blir glad av att titta på den.

Kristinlog.se

HiLi sa...

Åh så fin och härligt karamellig! Älskar den lite otippade kombon. Blev verkligen jättefina färger tillsammans!
Vill gärna våga mig på att sy en filt men har inte riktigt kommit dit än.

Linda sa...

Vi är så nöjda! Jag visar alla som kommer i min väg och går och fingrar på den där filten mest hela tiden!

Denice sa...

Åh vad härlig den är, såg den i sytokiga också. Jag har en syster med en liten bebis som gärna vill att man syr åt henne. Problemet är att hon vill inte alls ha färg, och det blir inte lika kul, fast jag själv kanske ofta väljer det enkla också.

Veroniqa / honeystuff sa...

Underbar färgkombination! Helt i min smak! Jag älskar gult och rosa/rött och det blev ju inte mindre fint med den fina, gröna kanten. :)

Slow-Eva sa...

Åh vad härligt knalligt!