lördag 9 februari 2013

Fina Elsa i storlek 104

Tack för alla kommentarer i förra inlägget! Jag blev verkligen glad av att veta att ni är kvar och uppskattar det jag gör. Jag ska själv bli bättre att kommentera på bloggar jag läser - jag vet ju själv hur roligt det är att få glada tillrop och hälsningar!

Förra helgen hade jag Elsa som sällskap i syrummet. Hon grejade och fixade och pulade med allt möjligt och jag tror vi var där nere tillsammans i säkert en och en halv timme.

Elsa börjar närma sig storlek 104 och speciellt tightsen i byrålådan börjar bli lite små. När jag ändå skulle sy tights passade jag på att sy en matchande klänning (hm, logik i det?).

Ibland har man liksom inte riktigt flyt när man syr. Det första som kändes tokigt var att jag ställde ut klänningen lite mindre än jag brukar. Aja, det ordnar sig nog tänkte jag. Sen blev ena fickan lite skev (perfektionisten i mig ser det), men jag orkade bara inte göra om. Till slut insåg jag att jag hade sytt tightsen i en på tok för liten storlek. Jag hade misstagit 86 för 98 på Meedoms mönsterark... 

Stora suckar och mycket morr. Men på något magiskt sätt så passar tightsen ändå! Jag tror att jag inte brukar lägga till något för fållen på det mönstret. Nu gjorde jag det och resultatet blev ett par tights i typ storlek 98/104. Skööönt...

På senare tid har jag blivit lite bättre kompis med den aviga trippelsömmen. Numera drar jag ofta reglaget för tjocka/tunna tyger åt vänster, och följer de rekommenderade inställningarna. Till exempel så tycker jag att sömmen runt fickorna på den runt här klänningen blev perfekt! Fållen blev inte riktigt lika bra av nån anledning, men det får jag jobba på...


Idag är det premiäranvändning! klänningen är lite stor över axlarna, men funkar ändå. De lätt utställda och rynkade ärmarna är några centimeter för långa, men det är ju det som är så fiffigt med det ganska tighta kantbandet runt handleden - ärmen hasar inte ner över handen!



Visst är hon fin?!

9 kommentarer:

Linnéa sa...

Söt tjej och fina kläder!

Tidlös design sa...

ÅH! En sån söt dotter du har. Jättefina kläder du syr.Jag är ofta inne på din blogg , men är dålig på att kommentera.....Bättring!
Tycker själv det är kul att få feedback när jag lägger ut bilder på "vi sytokiga". Har en hemsida med en blogg som du är välkommen att besöka. www.fengshui-inspiration.se

Anonym sa...

Hej och tack för en jättebra blogg! Du inspirerar mig verkligen till att sy och kombinera tyg och mönster på roliga sätt! Surfar alltid från mobilen och då är det verkligen ett aber att kommentera. Vilket är synd. Tack igen för en toppenblogg! / Malin

Sara sa...

Vad söt hon är din Elsa! Och väldigt lik sin mamma!

Jätte fint set! Och självklart ska man sy en matchande klänning till nya tights.

sofia sa...

Jättefina kläder & urfin Elsa!

Denice sa...

Jättefin! Och vilken tur med tightsen!

VirkStina sa...

Sååå fin!

Katharina sa...

Fantastiskt fin! Och vad mycket bilden på Elsa som visar kläderna gjorde för inlägget. Den fick mig att verkligen vilja sy något liknande till min skrutta här hemma. TACK för inspirationen!

Malin/ Tjabos Skat sa...

Jättesyggt! Blev riktigt sugen på att sy en klänning med fickor till dotten nu! Får skriva upp det på min "att sy lista":-)