söndag 10 februari 2013

Sy snygg halsringning på en vuxentopp

Lugna sköna söndag! Erik är sjuk och sover mer än nånsin. Elsa är utlånad till mormor och morfar och var kan man då hitta mig? Jo i syrummet förstås!

Idag har jag sytt en Rose top ur boken Sy! Från hood till skjortklänning av Jenny Hellström Ruas. Jag fick nys om boken via en grupp på facebook, Vuxna sytokar, och var "tvungen" att klicka hem den. Den kom i fredags, så jag har inte hunnit kika så mycket än utan dök direkt på den här toppen!

När jag ändå sydde passade jag på att fota hur jag syr en snygg halsringning på en vuxentopp. Håll till godo:

  • Börja med att skära ut en remsa i samma tyg som toppen. Jag skar min 3 cm bred.


  •  Vik remsan dubbel och pressa den.


  • Sy ena axelsömmen.
  • Sy fast remsan räta mot räta i halsringningen. Dra lätt i remsan medans du syr. 


  • Pressa halsringningen. Här kan det se ut som att remsan står ut litegrann, men det brukar ordna sig när man stryker och stickar ner sömmen.


  • Jag stickar ner sömmen med kedjesömmen på min Coverpro. Diffen på 1, stygnlängd ca 3,5 och trådspänningen på 4,3. Jag låter sömmen följa den högra metallbiten på Clear-view footen och använder den högra nålen. Hur långt ifrån sömmen man vill ha stickningen är förstås en smaksak. Om man inte har en coverpro så kan man sticka ner sömmen med tvillingnål, eller helt enkelt hopp över detta moment!

  • Sy ihop den andra axelsömmen, börja vid axeln.



  • Vik sömnsmånen mot bakstycket och lägg trådkejdan från overlocken emellan.

  • Sy några stygn med vanlig raksöm. När det är färdigt ser det ut typ såhär (eller lite snyggare...)

Toppen då, hur blev den? Jättefin om du frågar mig. Men hur svårt är det inte att posa när man ska visa plagg som man sytt till sig själv? Och ännu svårare, hur får man mannen att fota som man vill ha det?


Rose top i ros-tyg, kan det blir mer passande? Färgen på tyget är bättre återgiven på de två bilderna här nedanför. Det kommer från Tygpyssling och tillverkaren heter Stenzo. Jag blev helt kär i det när jag såg det på hemsidan och kunde inte låta bli att klicka hem en meter. Tyvärr var det några småfel på min bit, och eftersom Tygpyssling inte hade mer på lager så fick jag den gratis. Jo, man tackar!

Jag gillar verkligen den här ringningen, man visar lite hud utan att visa halva brösten.


Ärmarna är riktigt korta, jag tycker att det är snyggt, men om man är obekväm med det så är det ju bara att förlänga dem någon centimeter.

Om ni undrar något angående min lilla tutorial så är det bara att fråga. Jag hoppas att ni ska ha glädje av den och finna inspiration till att sy något till er själva. Jag hoppas våga mig på något lite mer avancerat inom en snar framtid...

19 kommentarer:

Emilia sa...

Snygg tröja! Har också varit sugen på den där boken, kanske ska klicka jag med ;)

annas alster sa...

Jag tänkte på dig Emilia när jag skrev det där om mannen :)

malida form sa...

Åh, den boken har jag också funderat på. Den verkar bra och allsidig!
Och dina fina vuxentoppar inspirerar verkligen!

Johanna sa...

Så fint det blev! Jättehärligt tyg och en bra modell, måste nog också spana in den där boken :). Kul med en tut! Bra fotat av maken också ;)

Johanna

KÄMPA by JP sa...

Bra beskrivning. Jag kommer aldrig till skott att sy till mig själv. Det lilla jag sytt använder jag aldrig :/
By the way följer jag din blogg, men har som många andra problem att kommentera från mobilen.
Jag förundras över din perfektion, och avundas din mamma som ger dig ledigt! Minns inte senast jag var barnfri och hade sytid.

KÄMPA by JP sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pyssellycka sa...

Vad snyggt det blev i halsringningen! Det ska jag prova någon gång. Min sambo är duktig på att fota, det är snarare modellen som har problem här... ;-)

Smilla sa...

Jättesnygg tröja!!
Kul med vuxenkläder, kul att se vad du hittar på för projekt härnäst...

Sara sa...

Men vad bra beskrivet på halslinningen! Tackar! Det blir ju jätte fint.

Gillar ditt tygval på toppen. Det passade så bra, och jag skulle gärna ha en sån jag med. Men jag hade nog inte kommit på att köpa ett så romatiskt tyg själv. Ofta är det så att tyger är finare uppsydda.

Alice BraLLan sa...

Jättefin!

Anonym sa...

Åh vilken bra tutorial, du har definitivt fått mej att våga försöka! Tack för en blogg med mycket inspiration!

/Anna

makeityourownhanna sa...

vilken bra och tydlig beskrivning.

od Andulky sa...

Snygg! Väntar hem boken idagarna ;-)...

Malin sa...

Vad fin den blev. Jag beställde ett ex av samma bok i onsdags, ligger på ica och väntar...Saknar dig på stickcaféet men du sitter väl i källaren å syr kan jag gissa:-)

KÄMPA by JP sa...

Nu har jag provsytt din tut! Blev superbra. Jag har ju ingen cover, men jag tog förstärkta raksömmen, istf tvillingnålen. Länkade till dig!

annas alster sa...

Vad kul att den kom till användning Johanna!

em. sa...

Himla bra beskrivning, har alltid trott att det är krångligt att göra snygga halsringningar men icke! Nu är jag väldigt pepp på att sy massor av överdelar, tack så mycket!

Sara sa...

Hur lång ska remsan vara? Lika lång som halsringningen eller 75% kortare som med mudd??

annas alster sa...

Hej! Jag mäter aldrig utan kör på känsla, men absolut inte lika lång. 75-80% kanske? Lycka till!