söndag 3 februari 2013

Finaste vårklänningen

I tisdags var det verkligen nära att jag kom för sent när jag skulle hämta Elsa på förskolan. Vad jag gjorde? Sydde såklart! Ibland när jag syr blir jag så i gasen att jag inte kan sluta. Jag blir helt manisk och måste slutföra det jag har påbörjat. Om det blir bra blir jag lyrisk och tänker inte på annat på hela dagen. Nördig? Ja!

Den här gången blev det mer än bra och jag sprang till förskolan fyra minuter i två. Då var klänningen fotad och klar.


Det underbara underbara tyget Daisy som jag köpt genom Tygpyssling fick bli en klänning till Elsa. Det här tyget är helt i min smak! Enkelt mönster i flera lugna färger. Glatt och unisex utan att vara hysteriskt.

Mönstret är en vidareutveckling utav mönsterpillet till svampkaramellen. Det jag gjorde annorlunda var att jag tog in vidden genom att lägga mönsterdelarna lite utanför vikt kant. 

Sorry men Blogger vägrar publicera bilden åt rätt håll

Jag kämpade ganska länge med att få en fin mönsterpassning på framstycket. Det gick sådär som ni ser. På bakstycket däremot blev det perfekt...


Jag kunde inte låta bli att sy mina favoritfickor. Det turkosrandiga i fickan är från Michas, och den här lilla snutten har jag sparat på länge, just för att det skulle få bli en fickpåse. Nu är ju tyget slut och jag skulle så gärna vilja sy matchande tajts. Är det ingen som sitter på en bit och vill bli av med den?

Summa summarum så är det här en klänning jag blir glad av, den bara ropar vår och Elsa kommer vara så fin i den! Lycka!






9 kommentarer:

Pysselpinglan sa...

Så fin! Försöker här hemma också men lyckas inte alls få till snygga bandkantningar men det kanske är hopplöst med vanlig tvillingnål?

Smilla sa...

Så vårig och fiiin klänning!!
Känner så igen mig i din beskrivning....bara en söm till och en till och en till :)

Fröken Pimpinett sa...

Jättefin klänning. Jag gillar också tyget, framför allt de fina färgerna!

Jag har från och till problem att kommentera på din blogg. Men med Firefox verkar det ju i alla fall fungera! Så om kommentarerna blir få ibland är det bara för att tekniken strular. Läser gör jag alltid!

CatarinasPatchworkSytt&Smått sa...

Härlig och fin klänning! Färgerna tillsammans är mina favoritfärger!
Du syr jättefina kläder jag tittar gärna in här:)

annas alster sa...

Tack pysselpinglan! Kämpa på för det går att få snyggt! Kolla in på malida form tex, hon syr snyggt utan bandkantare!

Anonym sa...

Superfin! Gillar också tyget, klänningsmodellen med de snygga fickorna och det perfekta tyget i fickorna. Förstår verkligen att du är nöjd. Med all rätt!
/åsa

HiLi sa...

Den här är SÅ otroligt fin! Älskar verkligen tyget, modellen, fickorna! Jag har ofta samma problem som dig med bilder som vägrar vända sig rätt. Otroligt frustrerande!
Blir väldigt sugen på att skaffa en täcksömsmaskin när man ser dina fina alster!

Katharina sa...

Ortoligt fin klänning, och med fickorna blir den fulländad.

Jennie sa...

Vilken fin klänning! Tyget är verkligen fantastiskt.