lördag 17 december 2011

#3 i syrummet och #2 med bandkantaren

Jag tänkte visa er hur det ser ut i syrummet nu när nyaste familjemedlemmen har flyttat in. Vi tog ner 2-meters-skrivbordet från arbetsrummet så att alla maskiner får plats. Det känns jätteluftigt och bra. Kanske skulle man ha en stol med hjul så man kan rulla mellan maskinerna? Har ni flera stolar eller "rullstol"?




Här har vi alster nr 2 som sytts med hjälp av bandkantaren. En pyjamas i modifierat mönster från Ottobre 1/2011 (tack Malin!). Jag passade på att sy i ett tyg som jag fyndat superbilligt på loppis. Kanske inte det snyggaste, men det funkar till pyjamas.

Eftersom det verkade meckigt att först kanta knäppkanterna och sen halsringningen så rundade jag bara av hörnen  i ringningen och sydde ett enda långt kantband. Ungefär som i snabbsprundet.
Tyvärr har jag satt knapparna lite för glest, det glipar när Elsa har pyjamasen på sig. Men då vet jag det till nästa gång.


Det är roligt att jag blivit lite kompis med bandkantaren. Vi har ju liksom inte känt varandra så länge. Min man hade läst min blogg och sett att jag satt med en pincett medans jag sydde. Så är det väl inte meningen att man ska behöva göra? menade han. Så jag frågar er: är det meningen att man ska behöva ha pincetten standby hela tiden?

7 kommentarer:

Liten Lucky sa...

Underbart! Vill ocksa ha ett sant syrum!!
Är själv väldigt sugen pa att köpa en coverpro. Vilken har du och är du nöjd med den?

Nilla sa...

Träffade andra som syr med coverpro för ett tag sen i där verkar det va hälften som använder pincett typ. Resten sa väl typ att de låter det bli som det blir!

Hannah sa...

Jeg vil også have et syrum! Det ser virkelig fedt ud:)

od Andulky sa...

Jag har pincetten (eller jag använder skruvmejsel för den är mer fast :-)) bredvid mig så jag kan rätta till om tyget sticker iväg. För jag vill att det ska bli så rakt som möjligt

Alice sa...

Sitter alltid med pincetten och vaktar. Har hört att vissa sätter en post-it-lapp så att det inte glider. Kul att ni kommer överens CP:n och du.


Älskar det pyjamasmönstret. På lillemans har jag ca 6 cm mellan knapparna, men på små storlekar (där de ligger och sparkar med benen) behöver man ju ha otroligt tätt har jag märkt.

Kul att du hänger på västkusten om somrarna förresten. Jag är ju otroligt hemmakär själv, så jag förstår dig ;)

Veroniqa / honeystuff sa...

Jag har "rullstol"! Superbra, tycker jag.
Extra bra, då jag inte har lyxen av att kunna ha mina maskiner på rad, så en av maskinerna står bakom mig då jag sitter vid de två andra.
Men det funkar det också. :)

Borgmästaren sa...

Härligt att kunna ha maskinen framme permanent. Själv bryter jag halvt ryggen varje gång jag fiskar upp den ur garderoben. Men det är det värt!