söndag 11 december 2011

Sömnadens värsting

Här är ett till plagg som sytts i detta flow! En tunika till Elsas "bästis" Maja, med (hyfsat) matchande tajts som inte kom med på bild. 


Man ser på bilden att den är tagen i ett lite konstigt ljus - men när ska man egentligen fota så här års? Jag har börjat fota på köksbänken. Där är det hyfsat ljust, och så slipper man ner på golvet och krypa runt.



Tunikan är iallafall i min numera vanliga modell, alltså Ottobre 301 som är förlängd och utställd.


Nu till ett bekymmer jag har när jag syr. Det absolut tråkigaste med att sy är enligt mig att rita av och klippa ut mönsterdelarna. Men snäppet värre är ju att vika tyget. Hur sjutton gör man för att det ska bli bra? 


Som i det här fallet, så försöker jag självklart se till att klövrarna ligger på varandra lodrätt. Jag brukar också hålla koll  vid själva vikningen, att man t ex har delat alla klövrar på mitten. Hur prillig blir man inte när det inte stämmer på båda hållen samtidigt? (Om ni kikar i tunikans nederkant så ser ni  att jag inte riktigt lyckats den här gången heller. 


Men med vissa tyger så gåååår det ju bara inte. Jag anropar er kära syvänner. Ge mig era bästa tips!!!

5 kommentarer:

Syserine sa...

Det finns inga tips : ) Tygerna är sneda, tråkigt nog! Men några är jo snedare än andra. Svårt tycker jag om man ska välja mellan tygriktning eller mönstret, vad ska man gå efter? Till byxorna i 5/06; jag tycker dom är helt vanliga på bredden, inte typisk ottobre-breda, men till riktigt mulliga bebisar klan det blir för trångt, men nu gillar jo jag lite rörelsesvidd också..

Alice sa...

Jag hatar det också. Det blir ju värre ju större storlek man har dessutom. Vissa tyger är super, vissa är så sneda att man inte fattar något.

Ibland gör jag så att jag målar mönster delen hel (alltså 2 ggr varav en spegelvänd, ex, hela framstycket). Då kan jag dra och greja i tyget tills det blir rakt. Ibland klipper jag tyget mitt itu och testar i mitten. Ibland drar det sig ju mer annorlunda vid stadkanterna.

Om pyjamasen: Det kanske lät skumt ja att man skall ta fram saxen för att minska. Men genom att minska framstyckets storlek uppe vid halsen så blir ju ringningen mindre. Hänger du med?

Pysselpralinen sa...

Oj oj, hjälp vad du är duktig! Särskilt på det här med färg och mönsterpassning, underbara kombos!
Om du inte hade nämnt nederdelen hade jag inte lagt märke till skillnaden, men jag vet ju att jag kan bli tokig på mig själv när jag syr snett. Här verkar det dock vara tyget som är boven, eller?

Två Små Gryn sa...

Håller med att det är svårt och pillrigt!! Ibland kan man hålla på och vika tyget i en evighet... Men en fin tröja blev det iallafall! :=

Linda sa...

Vad fina grejer du syr!!
Jag är världens sämsta på att klippa tyg rakt. Det bästa är att hålla sig till enfärgat tyg. Rita lita svampar eller elefanter på när allt är klart - vad kan då gå fel, hehe?