söndag 4 november 2012

Autumn Bouquet

Ibland är det roligt att testa något nytt, även om det inte riktigt var med flit den här gången... Lite mätt på alla bodys jag syr så bestämde jag mig för att rita av mönstret till tunikan Autumn Bouquet i Ottobre 4/2012. När jag läste sömnadsbeskrivningen insåg jag att man skulle rynka med resår som undertråd vilket jag aldrig hade gjort förut. Tur för mig att jag ändå hade det hemma. Bara att skrida till verket! 

Från början hade jag tänkt mig röda eller rosa kantband till det blå klövertyget, men så råkade coverpron vara trädd i vitt och laddad med underbar Hilcointerlock... Så vita kantband blev det, och det valet är jag nöjd med! Väldigt fräscht!

I sömnadsbeskrivningen stod det att man skulle rulla upp resårtråden för hand på underpsolen, samtidigt som man sträckte den lätt. När tunikan var ihopsydd insåg jag att framstycket var alldeles för ihopdraget och drog slutsatsen att jag hade sträckt resårtråden för mycket. Jag sydde om den ena sömmen med lösare rullad tråd, men det blev ingen större skillnad. Så jag lät det hela bero och tänker att det töjer sig nog med en söt liten tjejkropp i. 


Halsringningen rynkade jag med vanliga rynktrådar, men ärmkullarna och ärmsluten lyckades jag faktiskt rynka med framilonband med hyfsat resultat. Får nog träna lite till innan det blir helt bra.

Bandet till rosetten gjorde jag enkelt i coverpron, och rosetten sydde jag dit med några stygn för hand.

För övrigt har Elsa varit med morföräldrarna i sommarstugan i helgen. Hon har tydligen testat dem rejält och trotsat mot dem som hon gör mot oss här hemma. Det var härligt att få hem henne idag, men lite kämpigt att få henne i säng. Nu repar jag mod inför veckan med barnen. Lycka är att Magnus ska vara föräldraledig minst fyra fredagar framöver. Fyradagarsveckor, det är inte illa det. Godnatt på er kära bloggläsare!

Ps, ni missar väl inte min tävling

4 kommentarer:

Le Petit sa...

Så otroligt söt! Det blev enkelt och fint med vita kantband. Har också spanat på denna klänning och har den på "att göra listan".

Miiaoo sa...

Jättesöt ju!
Ja, det blir mkt rynk med bara ett tyglager när man syr smock. Jag ville ha smock på mina barns klöverklänningar också, men det blev uselt då jag skulle ha det i fållarna och det var dubbelt tyg. Vissa tyger går bättre än andra med klövrarna är för tjockt.

Thea sa...

Åh så fin! :-)

Syserine sa...

Blått är så himla fint! Tänkte prova mig på smock jag också snart, jag är jo ganska trög på nya saker, men i går rynkade jag faktisk en volang direkt i overlocken, det var roligt!