tisdag 24 januari 2012

Underbara egentid

Elsa är ensam på förskolan från 9-14 varje dag den här veckan och det betyder fem timmars egentid för mig, varje dag. Fem timmar! Alla småbarnsföräldrar förstår mig säkert när jag jublar över hur underbart skönt det är! Jag får göra preciiiis vad jag vill. Måste inte städa och vara duktig. Får bara skrota runt liksom. Hittills har det blivit ett plagg sytt varje dag. Här är gårdagens:



På fredag ska jag nämligen visa mina plagg för några mammor ur en föräldragrupp, och då måste jag ju låta dem förstå att jag inte bara syr snajdiga bodysar, utan byxor också!


Mönster:
Storlek 74, Modifierat från Ottobre nr 4/2011


Material:
Mjuk skönt jeanstyg från Ohlssons, turkos mudd från samma ställe och randigt i fickorna från Michas.


Sämsta:
Att det är så pilligt att sy såna här fuskfickor. Det är ju lätt värt det, eftersom det blir så snyggt, men jag lyckas alltid missa "fodertygets" råkanter en eller två gånger. Så det blir en hel massa sprättande. Att sy "riktiga" fickor är kanske smidigare men verkar lite klumpigt på såhär små byxor. Eller vad tycker ni??


Bästa:
Egentiden. Say no more.

10 kommentarer:

Fröken Pimpinett sa...

Jag förstår att du jublar - 5 timmar egentid om dagen!! Jättefina byxor!

Pernilla sa...

Jag förstår ditt jubel :)
snygga brallor, jag har sytt fusk fickor en gång sedan gjorde jag riktiga och vet du, det var mycket lättare tyckte jag!

Anna W sa...

Oj, här är det två timmars egentid mitt på dagen när minstingen sover. Fem timmar är ju jättemycket!!! :-)

Två Små Gryn sa...

Härligt med egentid! Jag tycker du gör superfina fickor! Inte så att du kan tänka dig göra ett inlägg på hur du gör?

Alice sa...

Åhhhhhh, så himla fina. Jag är ju besatt av dess som du vet. Har 6 par här hemma som är under produktion just nu.

Njut av tiden =)

Thea sa...

Ja, du kan verkligen visa upp de här byxorna utan att skämmas! Skitsnygga! Jag vill också sy såna!

Och lyllo dig med egentiden...

Jonna sa...

Hurdå missar kanterna? Jag har ju sytt sånna fickor några gånger men eftersom jag aldrig följer beskrivningen så vet jag inte om jag gjort som man ska eller inte. Men jag tror inte det var något strul med kanter iaf. Får sy ett par byxor till fröken och se kanske...:)

Sara sa...

Jag förstår inte vad du menar med fuskfickor?
Jag syr en riktig ficka, enkelt tyg som jag syr fast i framstycket på byxbenet. Jag syr ju med min vanliga symaskin, och mitt största problem är att få sömmen snygg!
Sist ritade med en krita på tygstycket hur sömmen skulle gå, nålade fast ett bra mycket större tygstycke på baksidan. Sedan sydde jag efter linjen och klippte sedan bort överflödigt tyg på baksidan. Jag är ganska värdelös på att förklara. Hoppas du förstod ändå...
Men det kanske är så du gör du också?

Jätte snygga byxor föresten! Och jag förstår din lycka över egentid!

Mia sa...

Fem timmar, hur gör man? Och vad roligt att du kunde ta tillvara tiden med så fin sömnad. Jag tycker att när väl den där egna tiden (obs ej fem tim!) kommer någon gång så är det som om luften går ur en, och man bara ligger och glor (av ren överlevnadsinstinkt). När man helst bara vill skapa!

frualderblad sa...

Väldigt snygga byxor. Titta på denna blogg där fanns det fina hängslebyxor som du säkert skulle kunna göra någon variant av.... Jag har inte riktigt tålamod för kantband och sånt....
Har inte så mkt kläder när mini kommer till storlek 80 så då vill jag gärna beställa.

Kram C
http://retroknappen.blogspot.com/