fredag 20 januari 2012

Vårsjal

Det händer ju faktiskt att jag syr i vävda tyger, fast inte så ofta såklart. Trikån är ju liksom så lockande, och så har jag lärt mig bemästra den. Men vävda tyger har ju sin charm de med. Till exempel så ligger de ju så stilla liksom :)

Förra veckan var jag på Ohlssons tyger och hade en vag idé om att jag ville sy en bomullssjal med spetskant. Tygvalet var lätt när såg dessa söta blommor. Tänker mig att de ska pigga upp min rätt så trista beiga vårjacka.



Fin spets fanns också, så det var bara att shoppa loss och gå hem och börja sy. 


Det var verkligen ett tacksamt projekt, det tog kanske 20 min att färdigställa sjalen. Lite lagom i dessa dagar!

Idag lämnade jag Elsa på förskolan för första gången. Hon var där 5 timmar, och de lyckades till och med med konsstycket att få henne att somna. Elsa var inte alls ledsen när jag gick, men jag däremot kände mig ganska förstörd. 

Jag passade på att sy och greja hela tiden när hon var där, det höll tankarna borta ganska effektivt. Och hon hade det nog minst lika bra som jag. Hoppas att nästa vecka fortsätter i samma anda. 

Trevlig fredagkväll på er! Nu förflyttar jag mig till soffan!

9 kommentarer:

Le Petit sa...

Vilken söt sjal!

Visst är det kul att det går bättre på förskolan när man inte själv är med. Min dotter ville inte sova då jag försökte lägga henne i en stilla vagn under inskolningen de två första dagarna. På tredje dagen gick jag en promenad och en av fröknarna la henne då gick det utan ett knyst =).

Titti sa...

Vilken jättefin sjal, en sån blev jag sugen på att göra nu! Får läggas till idé-listan.

Smilla sa...

Vad fin sjalen blev!
Härligt att ha den klar redan nu...hoppas våren kommer snart! :)

Emmas dagar sa...

Jag minns hur det var att lämna Tösen på förskolan första gången!.. Värst för mamman för det mesta tror jag :-)

Det är svårt att sticka utan inspiration. Jag tappade min för ett tag sedan och ville bara sticka räta maskor. Det blev pulsvärmare, sockor och mössa med bara räta maskor. Kofta bara att sticka på i slätstickning. Sedan började jag lite smått med Groove av Stephen West, en snygg sjal i senaste Knitty. Ett superkul, men enkelt mönster som fick mig tillbaka på banan. Nu är jag tillbaka på banan igen. Oj, det blev en hel berättelse...
Du behöver kanske sy sjalar i vävda tyger ett tag. Den du visar är jättefin!
Trevlig helg!

Madebycarran sa...

Superfin sjal och den blev ju extra fin med spetsen!

Fangoria sa...

Jättefin, och jag får lust att testa att sy en själv!! Jag har också haft svacka ett tag, ingen lust till nåt projekt fast jag har beställningar att ta itu med oxå. Men att sy i just vävda tyger brukar kunna vara boten för mig med, blir så annorlunda projekt att bryta av med jämfört med trikåsömnad. =)

Karin sa...

Så duktig du är, Anna!
Tuvas mjuka mat samt tallrikar, glas och kastruller är från IKEA. Det finns massor av fint där. Tuva leker massor med det! Glasen är dock inte från barnavdelningen utan från vanliga köksavdelningen (typ snapsglas, tror jag). De är perfekta i storlek!

Elisabet Lindblom sa...

tänk att hon är så stor! det var roligt att pratas lite härom veckan fast det blev lite kort. vi hörs igen när tid är! kram

Kottekott sa...

Har du sytt den i enkelt eller dubbelt tyg? Jättefin är den!