söndag 7 oktober 2012

Lekfilt och is i magen

När Elsa var liten hade hon ingen lekfilt. Hon låg på diverse handdukar och efter ett tag började det kännas lite småtråkigt. När jag väl kände att jag borde sy något hade liksom behovet av filt försvunnit...

Men nu har vi ju en ny bebis och nya behov. När filten väl skulle sys var valet av tyg lätt (hade nog inte så mycket av nåt annat heller för den delen...). Detta underbara lapptäckestyg från Åhléns - fyndat för 25 kronor metern. 


Eftersom jag hade köpt två meter så vek jag bara tyget på mitten och overlockade ihop sidorn. Jag lämnade en öppning för att kunna stoppa in lite vadd, och det var här som det gick från att vara ett busenkelt projekt till ett "åh vad jag blir irriterad" projekt. För hur svårt kan det va att sy fast vadden med en stickning? Fem stickningar längs kanten blev det för mig, och då tror jag inte ens att vadden sitter fast precis överallt. Vadd - vilken smitare alltså...

Om ni undrar vad det är för blurr längst ner i vänstra hörnet så är det bara storasysters kalufs. Hon blev nämligen väldigt förtjust i den nya filten efter att jag uppmuntrat henne att leka att den var en båt. Alla djuren skulle åka med på båten, och flytväst skulle de ha, hoppa ombord mamma! 

För övrigt håller jag på att lära mig hur lillebror funkar. När Elsa var liten var det lite kämpigt. Hon skrek en del, kunde inte komma till ro och vaknade gärna när vagnen stannade. Lite magknip  antagligen, kanske i kombination med lite häftigt humör. Det var ju bara såhär en kortare period, men det har ändå satt ganska djupa avtryck. Därför blir jag stressad nu när jag börjar känna igen mönstret med Erik. Han kan förvisso somna i famnen, det är ett stort plus, men att få hon att sova någon längre stund... Mja... 

Nästa som säger att "men så små bebisar sover ju mest hela tiden", den kommer jag slå till (iallafall mentalt). Jag vet att jag själv råkade kläcka ur mig det för nån månad sen - hade jag helt glömt hur det kan vara? När klockan är fyra och stackars bebis bara har sovit två timmar sen tjugo i sju, ja då är antagligen både mamman och bebisen lite trötta. Och att Erik skulle sova mest hela tiden, nä, så är det ju inte. Men det ordnar sig, jag vet det. Ska bara försökt ha lite is i magen.

5 kommentarer:

Linnéa sa...

Jobbigt med bebisar som inte kan sova så mycket som de ska! Har du provat att ha honom i t ex en sjal. Mina har oftast sovit helt okej men ännu bättre är det att sova nära mamma eller pappa och känna hur de andas. Jag har gillat sjalen för att man har båda händerna fria och att bebisen sitter så bra i dem (om de nu inte får panik över att sitta fast). Lycka till och hoppas att han kan sova bättre i framtiden oavsett vad du gör.

Jenny B sa...

Hög igenkänningsfaktor. Min 3-månaderstjej sover ibland bara två ggr en kvart vardera under en hel dag och på natten vaknar hon varje timme.

Sara sa...

Testa sempers magdroppar. Dyra men Värda varje krona!!

Anonym sa...

Alla min (4!) har sovit jättedåligt och lite första tiden, men det har blivit bättre efter ett par månader.
Jag tycker det har varit mer stressande när det finns äldre syskon som också behöver egen tid.
Hoppas att det ordnar till sig snart och att han hittar sin rytm!

Anna

Miiaoo sa...

Rekommenderar också sjal! Bara min minsta (nu 4 månader) i sjal från morgon till kväll i två månader innan hon kunde tänka sig att vara själv stundtals på dagarna.

Jättefint "lapptäcke"!